Пошук по сайту

Історія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Довідник з історії України(а-я)/ За заг ред. І. Підкови, Р. Шуста. К.: Генеза, 2001. Україна: Для дітей середнього шкільного віку / Упорядники В. М. Скляренко та ін. Харків, 2003. Уле. Київ. 1988. Підручники. Презентація теми «Літературне життя в Україні»

Довідник з історії України(а-я)/ За заг ред. І. Підкови, Р. Шуста. К.: Генеза, 2001. Україна: Для дітей середнього шкільного віку / Упорядники В. М. Скляренко та ін. Харків, 2003. Уле. Київ. 1988. Підручники. Презентація теми «Літературне життя в Україні»





Тема. «Ми йшли вперед, ніщо не спинювало нас»

Мета:

  • охарактеризувати загальні тенденції розвитку культури в 2 половині ХХ ст.,

  • розкрити зміст ідеологізація культури, ознайомити з розвитком освіти,

досягненнями науки, літератури та мистецтва,

  • формувати в учнів інтерес до культурних надбань держави,

  • виховувати високі моральні якості на кращих зразках національної культури ,

  • формувати вміння аналізувати й узагальнювати навчальний матеріал,

  • виховувати учнів у дусі патріотизму.

Тип уроку: нестандартний

Форма уроку: інтегрований ( історія України та українська література)

Обладнання:

  1. Виставка літератури до теми уроку.

  2. Стінна карта «Політична карта України».

  3. Довідник з історії України(А-Я)/ За заг. ред. І.Підкови, Р.Шуста.-К.: Генеза, 2001.

  4. Україна:Для дітей середнього шкільного віку / Упорядники В.М.Скляренко та ін.-Харків, 2003.

  5. УЛЕ .-Київ.- 1988.

  6. Підручники.

  7. Презентація теми « Літературне життя в Україні».


Хід уроку
Епіграф уроку:

Учітесь, читайте,

І чужому нпучайтесь,

Й свого не цурайтесь

Т.Шевченко

Україно, ти моя молитва,

Ти моя розпука вікова...

Громотить над світом люта битва

За твоє життя, твої права

В.Симоненко

Після уроку учні мають :

  • Визначити умови розвитку культури в 1950-60-ті роки.

  • Називати основні досягнення науки.

  • Розповісти про творчість видатних митців.

  • Розвинути навички характеристики культурної епохи.

  • Називати кращі зразки театрального і музичного мистецтва.

  • Усвідомити необхідність вшановувати не лише національні, а й загальнолюдські духовні цінності.

І. Організаційний момент.

Учитель.

  • Процеси, що відбувалися в економіці України протягом 20-и років після ХХ з’їзду КПРС, неодноразові спроби реформ, не могли не позначитися на стані освіти, науки, культури.

ІІ. Підготовка учнів до роботи.

( повідомлення теми, цілей, мети, завдань)

План

  1. Курс на « формування нової людини».

  2. Зміцнення зв’язку школи з життям.

  3. Русифікація.

  4. Досягнення науки.

  5. Література і мистецтво.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

( деякі школярі заздалегідь отримують завдання до уроку)

  1. Учні записують до зошитів тему і план уроку.



Учитель.

  • Істотний вплив на культурний процес в Україні справляв оголошений 1961 р. у новій програмі КПРС курс на «формування нової людини» як неодмінної складової частини комуністичного будівництва. Будь- які відхилення від офіційної ідеології в науці, освіті, літературі, мистецтві, як і раніше, заборонялися і переслідувалися.

Вони самі усім розповідали,

Що інквізитора уже нема.

А люди, слухаючи їх, ридали...

Не усміхались навіть крадькома;

Напевно, дуже добре пам’ятали,

Щот здох тиран, але стоїть тюрма!

Д.Павличко

Виступ учня на тему «Стан освіти».

Учитель.

-Найбільше суперечок у суспільстві викликав той пункт проекту реформи школи, який давав батькам учнів кожної школи право вирішувати, якою мовою має відбуватися навчальний процес у даній школі.

Проти цього пункту виступили Максим Рильський і Микола Бажан, які оприлюднили свої погляди у статті «В ім’я людини».

Принципова позиція письменників України викликала хвилю схвальних відгуків у республіці. Однак, всупереч громадській думці, ВР УРСР включила пункт про обов’язкову російську мову навчання у текст закону. Русифікація стала однією з найхарактерніших рис організації освіти.

А мова не скорилася царю –

Ані царю, ані його сатрапам,

Орлом двоглавим стаючи на прю,

Що брав її у пазуристі лапи.

Заборонить дощеві поливать

Гінке стебло, щоб не зросло колосся,

Поетові – писать і малювать,

Щоб приректи народ на безголосся?

О як хотіла , прагла воля зла,

Щоб ти була лиш суржик, мішанина:

Щоб вічно недорікою була

На втіху скалозуба-міщанина!

Хай давню жуйку міщанин жує,-

Воскресли, піднеслися духом люди.

Бо є на світі совість, правда є,

І рідна мова є і вічно буде!

Д.Білоус

Робота з документом.

У Києві з 11-15 лютого 1963 р. проходила республіканська наукова конференція з питань культури української мови. У резолюції було записано:

1. В усіх вищих і середніх спеціальних школах, ремісничих училищах і курсах вести навчання українською мовою. В усіх дошкільних закладах, де є діти українського населення, виховання вести українською мовою.

2.В усіх установах і на підприємствах, на залізниці та інших видах транспорту, в торгівлі всі справи вести українською мовою.

3.Академія наук, інститути, видавництва писали і видавали наукові твори в більшості

українською мовою .

4.Кіностудії створювали художні і наукові кінофільми лише українською мовою, а фільми, створені в інших республіках, перекладались на українську мову.

Запитання.

  • Чи були розбіжності між рішеннями конференції та офіційною політикою стосовно української мови? Доведіть свою думку.


Повідомлення учня на тему «Досягнення української науки» та заповнення таблиці.


Галузь

Рік

Досягнення

Прізвище науковця

кібернетика

60рр
1951

Створення автоматизованих систем проектування ЕОМ
«МЕСМ»

В.Глушков

В.Михалевич

С.О.Лебедєв

фізика

50-ті

1960

1966

Нові методи квантової теарії поля та статистичної фізики

Ядерний реактор

Прискорювач електронів

М.Боголюбов

зварювання

1953

Суцільнозварний міст через Дніпро у Києві

Є.Патон

біологія

50-ті

українська школа біохіміків, синтез вітамінів

О.Паладін

космонавтика

1954

1957

1962

Конструкторське бюро «Південне»

перший штучний супутник

політ у космос

М.К.Янгель
П.Попович

історія

60-ті

Праці з історії української культури, козацтва

І.П.Крип’якевич

медицина

2 пол. 50-х

Нові операції на серці

М.М.Амосов


Учитель.

  • Шістдесятники – велике явище другої половини ХХ століття, дивне своєю появою в непевну пору відлиги і стоїстичним протистоянням неосталінізму та живучою енергією в пору лібералізації.

Такий був час : кругом шакали

У колі жменька нас жива,

А ми феномена шукали

І спотикались об слова.

Є.Сверстюк

Виступ учня з рефератом на тему « Шістдесятництво – прояв політичних форм опору різних соціальних верств населення»
Перегляд презентації «Культура і духовне життя в Україні»

Коментарі до слайдів.

Слайд 1.

Горська Алла Олександрівна (1929-1970) українська художниця, учасник правозахисного руху. За участь в акціях протесту 1965-68 проти розправнад українськими правозахисниками була виключена зі Спілки художників і зазнала переслідувань із бокуорганів безпеки. Трагічно загинула при нез’ясованих обставинах.

Слайл 2.

Кавалерідзе Іван Петрович ( 1887- 1978), скульптор, кінорежисер, драматург. Неодноразово за свою творчість звинувачувався у національному ухилі . Автор пам’ятників княгині Ользі в Києві, Т.Шевченку – у Ромнах та Полтаві, Г.Сковороді – у Лохниці.

Слайд 3.

Данькевич Костянтин Федорович (1905-1984), композитор і педагог, народний артист.Автор опер «Трагедійна ніч», «Богдан Хмельницький», балету «Лілея».

Слайд 4.

Миколайчук Іван Васильович (1941 – 1987), кіноактор, режисер.Ще студентом зіграв роль Івана Палійчука у фільмі С.Параджанова «Тіні забутих предків».

Слайд 5.

Параджанов Сергій Йосипович (1924 – 1990), кінорежисер. Фільм «Тіні забутих предків» був удостоєний 16 призів на багатьох міжнародних кінофестивалях. 1965-68 рр. разом з іншими діячами культури , протестував проти масових політичних арештів в Україні. Зазнав переслідування та ув’язнення.

Слайд 6.

Лятошинський Борис Миколайович (1894-1968), композитор, диригент. Написав дві опери, п’ять симфоній, симфонічних поем, музику до вистав та кінофільмів.

Слайд 7.

Литвин Юрій Тимонович (1934-1984), поет і правозахисник. Звинувачений у створенні підпільної націоналістичної огранізації «Група визволення України», був засуджений на 10 років таборів, де і загинув.

Слайд 8.

Тихий Олексій Іванович (1927 – 1984), поет і правозахисник. У статті Роздуми про українську мову та культуру в Донецькій області» піддав критиці процесрусифікації, виступаив на захист української мови. Помер в ув’язненні.

Слайд 9.

Тютюнник Григір Михайлович (1920 -1980), письменник.Виступив в українській літературі як блискучий новеліст, відтворив життя українського села, вивів яскраві національні характери, тонко психологічно мотивував вчинки свої героїв.

Слайд 10.

Довженко Олександр Петрович (1894-1956), письменник , кінорежисер. Творець фільмів «Арсенал», «Поема про море», «Земля». Один із основоположників української кінематографії..

Слайд 11.

Костенко Ліна Василівна ( 1930), поетеса, сценарист. У літературу прийшла на хвилі «хрущовської відлиги». За підтримку дисиденського руху зазнала переслідування.

Життя іде і все без коректур.

І час летить, не стишує галопу.

Давно нема маркізи Помпадур,

І ми живем уже після потопу.

Не знаю я, що буде після нас,

В які природа убереться шати.

Єдиний, хто не втомлюється – час.

А ми живі, нам треба поспішати.

Зробити щось, лишити по собі,

А ми, нічого,- пройдемо, як тіні,

Щоб тільки неба очі голубі

Цю землю завжди бачили в цвітінні.

Щоб ці ліси не вимерли, як тур,

Щоб ці слова не вичахли, як руди.

Життя іде і все без коректур,

І як напишеш, так уже і буде.

Але не бійся прикрого рядка.

Прозрінь не бійся, бо вони як ліки.

Не бійся правди, хоч яка гірка,

Не бійся смутків, хоч вони як ріки.

Людині бійся душу ошукать,

Бо в цьому схибиш – то уже навіки.

Слайд 12.

Драч Іван Федорович (1936), поет, кіносценарист. Його сприймали і не сприймали, тому що поезія не вкладається у звичні норми.

Художнику – немає скутих норм.

Він - норма сам, він сам в своєму стилі.
Перо

Перо, мій скальпелю вогненний,

Ти мій жорстокий лиходій,

Мій дикий поклик цілоденний,

Первоцвіт мій, перволюб мій!

Нам розтинати дні ці карі

До серцевини, до зорі,

Куди не дійдуть яничари

В облудній словоблудній грі.

Дні полохливі, і невтішні,

і лаконічні, точні дні,

І дні, мов глечики з ОпішніЮ

П ротяті шпагами вогнів.

І дні, яким нема відради.

І виноградні, теплі дні,

Де тихо сплять старі досади,

Зіщулившись на самім дні.

Дні променисто легковажні,

Горбаті дні, мозільні дні,

І дні чеснот, і дні продажні,

Яким солона кров зрідні.

Перо – це наша спільна доля,

Все обійти і все знайти,

Аж поки в головах тополя

Не прошумить за два хрести.

Слайд 13.

Вінграновський Микола Степанович (1936), поет глибокодумний, вибухоневтримний, точний у словообразах. Поезія багата за жанрами і віршовими формами.

Тополя

Коли засне, немов дитя шалене,

Глибоке місто неспокійним сном,

Вона приходить здалеку до мене

І шелестить до мене під вікном.

Щоб повертався я на Україну

Плугами чорнокрилими орать

І тополята в полі поливать,

І поливати землю тополину...

Бо йдуть літа буремною ходою,

Різнити важко пустоцвіт од цвіту...

І той любов’ю повниться до світу,

Хто рідну землю має під собою...

Слайд 14.

Симоненко Василь Андрійович (1935 – 1963), поет, журналіст. «Лицар українського відродження», його поезія вийшла із самих глибин народного життя. Цензура спотворювала окремі поезії В.Симоненка, а десять із них взагалі були заборонені в Україні.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Довідник з історії України (а-я): Посібник для серед. Загальноосв....
Яна Тарнавського було зведено захисну кам’яну стіну з чотирма вежами, одна з яких сьогодні збереглась

Для дітей середнього шкільного віку
Гортаючи сторінку за сторінкою, ви дізнаєтесь багато цікавого: як жили І боролися за свободу наші предки слов’яни, про мудрих І непереможних...

«Добре тобі – добре планеті» урок з екології в 1-д класі, вчитель Неволова ом
В збірці представлені розробки уроків для молодшого та середнього шкільного віку

М. П. Коломієць є. С. Регушевський за редакцією В. О. Винника київ...
Коломиец н. Ф., Регушевский е. С. Словарь фразеологических синонимов / Под ред. В. А. Винника, — К.: Рад шк., 1988. — 200 с. — На...

Донецький медичний ліцей
Українська І зарубіжна культура. Навчальний посібник / Під заг ред. Заблоцької К. В. Донецьк: "Східний видавничий дім", 2001. 372...

«Культурне життя козацької України»
Обладнання: підручник(В. Мисан. Вступ до історії України. – К.: Генеза, 2010), презентація, ілюстрація картини «Козак-Мамай», портрети...

Палац дитячої та юнацької творчості «істок» харківської міської ради...
Естетичне виховання дітей молодшого шкільного віку засобами народної хореографії

Таблиці ббк для дітей молодшого шкільного віку

Збірник наукових праць / за заг ред. П. І. Юхименка; наук ред. І....
Перелік наукових статей співробітників та студентів твсп університету «Україна», виданих у межах України за 2011/2012 н р

Харків – моя мала Батьківщина
Харків – моя мала Батьківщина: Навчальний посібник з народознавства / Харк держ пед ун-т ім. Г. С. Сковороди / За ред. І. Ф. Прокопенка....



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




i.ocvita.com.ua
Головна сторінка