Пошук по сайту

Історія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

4 клас ( з використанням мультимедійних засобів навчання)

4 клас ( з використанням мультимедійних засобів навчання)





Загальноосвітня школа І ст. № 37

Кіровоградської міської ради

Кіровоградської області


Урок

читання

4 клас

( з використанням мультимедійних засобів навчання)


Вчитель:

Жиленко Н. А.


Підготовча робота до уроку читання М.В.Гоголь «Чудовий Дніпро»

Тема проекту: Дніпро.

Мета проекту: - удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою;

  • вчити вибирати головні відомості, факти;

  • розвивати навички читання, зв’язного мовлення;

  • виховувати почуття національної гордості за святиню України.



Навчальні цілі та очікувані результати.

Учні повинні знати:

  • географічні відомості про річку Дніпро;

  • значення її в народному господарстві, житті людини;

  • історичні події, які відбулися на Дніпрі;

  • минулі назви річки, чому вона мала такі назви;

- літературні твори про Дніпро;

  • художні твори про Дніпро.



Група «Літератори»
Завдання: знайти вірші, оповідання про Дніпро.




Група «Географи»
Завдання: знайти географічні відомості

про річку Дніпро.


Група «Бібліографи»

Завдання: знайти відомості про письменника

Миколу Васильовича Гоголя, які твори він написав.
Група «Етимологи»

Завдання: знайти відомості, як називалась річка

Дніпро в минулі часи, чому вона мала таку назву.




Група «Художники»
Завдання: знайти репродукції з картин,

на яких зображено Дніпро.


Група «Народознавці»

Завдання: знайти, прочитати та переказати легенди про Дніпро, пісні, історичні події, які відбулися на берегах Дніпра.


Тема уроку: М.В.Гоголь «Чудовий Дніпро».

Мета: - удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою;

  • вчити вибирати головні відомості, факти;

  • розвивати навички читання, зв’язного мовлення, мислення;

  • виховувати почуття національної гордості за святиню України.

Обладнання: DVD-слайди (конструктор уроку на DVD-диску, підготований вчителем), телевізор, DVD-плейєр, фрагмент із документального відеофільму «Києве мій»,

портрет М.В.Гоголя.
Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Відгадування загадки.

З північних сторін я мандрую, випливаю,

Цілу України бачу, споглядаю.

Відвідую міста, що славні давниною

І Київ наш великий, осяяний красою.

Як Запоріжжя і Херсон пройду

У Чорне море шлях я свій веду.

(Дніпро)

2. Підбір ознак Дніпра на задану букву, використовуючи знання з курсу предмета «Я і Україна»

(робота в групах)

Д – (довга, дивна, давня);

Н – (національний символ, народна річка);

І – (історична)

П – (природна, прудка, простора);

Р – (рідна, різноманітна);

О – (осяяна легендами, піснями).
3. Презентація робіт груп (за проектом «Дніпро») (супроводжується DVD-слайдами)

1) Презентація роботи групи «Етимологи»

- Група розповість як раніше називали Дніпро, що означає кожна назва річки?

« Давні греки називали його Борисфен ( у перекладі з давньогрецької це той, що тече з півночі). Німецький історик Шрамм вважає, що в до скіфський період Дніпро мав водночас три імені Варос (з грецької Бори сфен), Данос тобто син богині Данни, Славута».

« В народних піснях та козацьких літописах річку шанобливо величають Козацький шлях, Велика річка або Козацький брат».

(слайд на екрані телевізора)




2) Презентація роботи групи «Географи»

- Група «Географи» розповість про географічні відомості та значення Дніпро в нашому житті?

« Дніпро – одна з найбільших річок Європи і за довжиною найбільша в Україні. Бере початок з болота Аксенінський Мох, що на Валдайській височині (Росія).





(слайд на екрані телевізора)

Довжина річки – 2201 км Протягом 991 км протікає по території України.

Впадає Дніпро у Дніпровський лиман Чорного моря, при впаданні утворює дельту.

Найбільші притоки: Прип’ять, Тетерев, Рось, Інгулець, Десна, Сула, Ворскла, Самара. На берегах цієї річки розташовані міста України: Київ, Черкаси, Канів, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Кременчук.


(слайд

на екрані телевізора)

У межах України річка судноплавна. На Дніпрі споруджений каскад гідроелектростанцій, система водосховищ. Води з Дніпра використовуються для водопостачання і зрошування. Побудовані канали: Дніпро – Кривий Ріг, Дніпро – Донбас, Північно-Кримський.

Серед його 847 приток є такі річки, як Березина і Прип’ять, Сож і Десна.


(слайд на екрані телевізора)


Віками мріяли люди підкорити буйну силу Дніпра, використати багатющі водні запаси. Практичне використання могутніх вод Дніпра почалося з 1932 року, коли на його берегах стала до ладу Дніпровська гідроелектростанція імені В.І.Леніна. На той час вона була найпотужніша в Європі.

Що дає Дніпро народному господарству? Більше 6 млрд. куб. м води за рік, 4-5 тис. т риби, понад 6 млрд. кіловат – годин електроенергії. Води Славутича зрошують понад 600 тис. гектарів сільськогосподарських угід півдня України.

3) Презентація роботи групи «Народознавці» (супроводжується DVD-слайдами)

-З легендами, піснями та історичними подіями, які відбулися на берегах Дніпра нас ознайомить група «Народознавці».

Легенда «Як народжувався Дніпро?»

У могутнього Дніпра-Славути, що котив свої води до Чорного моря, багато було сестер і братів. Та Десні завжди хотілося бути в усьому першою. Вона прудко побігла до моря, щоб випередити брата. Та як не поспішала, Дніпро її все ж перегнав. Перетнув їй дорогу. Стала Десна притокою Дніпра. Влила свої води в його могутню течію.

Зачувши про змагання брата й сестри, і Сож схопився. Пустився щодуху через пущі, через непролазні болота й темні ліси. Розмиває трясовини, поглиблює яруги, рве коріння дубів. Спішить навперейми Дніпру. Побачив те яструб і сказав Дніпру, щоб той біг швидше. Пливе Славута, гори перерізає, кам’яні пороги розриває. Ніяких перешкод не обминає. Покликав Сож на поміч ворона. Умовив його летіти скільки є сил та обігнати Дніпро. А як упередить хоч трошки, то щоб каркнув тричі. А сам тим часом у землю заховався, перепочити вирішив, сил набратися, поки ворон голос подасть.

Переказ легенди «Дніпро і Десна»

Дніпро і Десна – це брат і сестра. Вони були колись людьми. Як виросли вони, батько й мати благословили їх у дорогу. Змовились брат та сестра вийти вранці і полягали спати.

Десна любила спати – і проспала ранок, а Дніпро проснувся на зорі, порозвертав гори, порозчищав гирла і зарів степами. Десна проснулась – аж брата немає. Вона тоді і пустила ворона вперед і побігла слідом.

Летить ворон і, як тільки наздожене Дніпро, всякий раз і крякне. Що поверне Десна до Дніпрового гирла, то він убік – і подався далі. Багато разів Десна підвертала до Дніпра, багато разів повертав він убік: тому він такий кручений…

На ворона напав рябець і давай битись. Чи довго бились, чи ні – Дніпро добіг до моря. Як почула Десна від ворона, що Дніпро далеко, – прихилилась до брата і злилася з його гирлами. Тепер вона тече лівою стороною, а Дніпро – правою.

Де є острови і скелі серед річки, там розходиться Дніпро з Десною. Коли ясний день, то видно, де Дніпро, а де Десна: в Дніпрі – синя вода, а в Десні – мов жовта; Десна тече тихо, Дніпро – прудко.

Про Дніпро і Десну є пісня:

Десна Дніпру рідна сестра,

Десна Дніпро спережила,

Гори, кряжі становила,

Дніпра-брата не спинила,

Ще й ворона посилала,

А в Києві в Дніпр упала.

Жалується лиман морю,

Що Дніпр узяв свою волю, –

Свої гирла прочищає,

Лиман-море засипає.
По Дніпру плавали запорізькі козаки на великих дерев’яних човнах, що звалися чайками.



(слайд на екрані телевізора)
Спускалися вниз до Чорного моря, боронили рідну землю від турків і татар.




(слайд на екрані телевізора)

Під час Великої Вітчизняної війни у 1943 році на Дніпрі відбулася битва за Дніпро.

(слайд на екрані телевізора)




(


(слайд на екрані телевізора)
4) Перегляд фрагменту із документального відеофільму «Києве мій» (Автор сценарію Артур Вількенс 2003 рік)

- Що ще нового ви дізналися ыз відеофільму про Дніпро?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

1) Епіграф уроку (слайд на екрані телевізора).


Давно ця річка славна,

Народи три єднає,

І в Чорне море плине.

Простори України,

Розкішні прикрашає.

  • Які народи єднає Дніпро?

  • Чим прикрашає простори України ця річка?

Сьогодні на уроці ми дізнаємось про те, яким бачив Дніпро Микола Васильович Гоголь. Хто він і що цікавого про нього дізналася група «Бібліографи».

2) Презентація роботи групи «Бібліографи».

(портрет М.В.Гоголя)

Микола Васильович Гоголь народився 20 березня (1 квітня) 1809 року містечку Великі Сорочинці Миргородського уїзду Полтавської губернії в сім’ї поміщика середнього достатку. У Гоголів було аж 400 кріпаків, більше 1000 десятин землі. Предки письменника з боку батька були священиками.

Дитячі роки майбутній письменник проводив у Василівці, відвідував з батьками й Диканьку, особливо часто Кибинці, де була велика бібліотека і домашній театр.

Микола Васильович вчився спочатку в Полтавському повітовому училищі, потім брав приватні уроки у полтавського вчителя Гаврила Сорочинського, а в 1821 році поступив у щойно засновану Ніжинську гімназію вищих наук. Вчився Гоголь середнє, проте відзначався в гімназичному театрі.

Літературну славу принесла збірка «Вечори на хуторі поблизу Диканьки».

ІV. Робота над текстом М.В.Гоголя «Чудовий Дніпро».

  1. Робота над заголовком (читання з передбаченням).

- Поміркуйте, яким може бути текст з такою назвою: художнім чи науковим?

  1. Читання твору вчителем.

  • Послухайте тескт чи правильним було ваше припущення?

  • Який цей текст за метою висловлювання?

  • Що у ньому описується?

  1. Словникова робота.

- пояснення значень словосполучень:

ані ворухнеться, ані загуркотить; велична широчінь; дзеркальний шлях, плине, в’ється по зеленому світу; холод скляних вод; яскраво відбитися у водах.

  • читання слів сильними учнями;

  • читання хором;

  • робота в парах (взаємоперевірка)

  1. Читання твору учнями ( мовчки)

  • Яка погода зображена в описі?

  1. Аналіз змісту прочитаного ( з елементами вибіркового читання).

  • Яким зображено Дніпро у тиху погоду?

  • Що любить дивитися у скляні води Дніпра?

  • Чому в середину Дніпра може дивитися лише сонце і блакитне небо?

  • Яким побачив Дніпро М.В.Гоголь? Поміркуйте з яким почуттям писав він цей твір?

  • Знайдіть у тексті слова вжиті у переносному значенні.

  1. Презентація роботи групи «Літератори»

Поети і письменники оспівували цю річку в віршах та оповіданнях. Послухайте уважно твори про Дніпро, які підготувала група «Літератори» і дайте відповідь на запитання:

  • Яким ще буває Дніпро?



Дніпро Дід Дніпро розплющив очі

Ти течеш віки, Дід Дніпро розплющив очі,

Дніпре, серцю милий, Чоло зморщує чогось,

Води широкі, ясна долина! Серед ночі шаблю точе

І гуде крізь зуби щось.
Любимо тебе, Хто тебе розсердив, сивий,

Як батьки любили, Стогін чи береги?

Наша ти слава й весна! Заспокойся, спи щасливий,

Тихо й ясно навкруги.

Пам’ята народ,

Скільки сліз і горя

Знали в минулім твої береги!
Та ворожу кров

Ти носив до моря,

Велетню наш дорогий!
Реве та стоге Дніпр широкий Дніпро

Реве та стогне Дніпр широкий, Батько – українцям,

Сердитий вітер завива, Глибочінь – ординцям,

Додолу верби гне високі, «Шлях з варяг у греки»,

Горами хвилю підійма. Січі – кінь баский.

І блідий місяць на ту пору Мріяв наш Славутич,

З-за хмари де-де виглядав, Ніжний і гримучий

Неначе човен в синім морі Не ділить – єднати

То виринав, то потопав. Край наш і віки…

Ще треті півні не співали,

Ніхто ніде не гомонів.

Сичі в гаю перекликались

Та ясен раз у раз скрипів.


7. Презентація роботи групи «Художники» (супроводжується DVD-слайдами).

7.1 Демонстрація знайдених учнями творів відомих художників
(слайди на екрані телевізора)






А.Куїнджі «Місячна ніч на Дніпрі»
Д.М.Шавикин «Вечір на Дніпрі»

7.2 Коротка розповідь про картини.

7.3 Завдання для класу:

  • Уважно роздивіться репродукції картин.

  • Які слова, речення з тексту Гоголя підходять до цих картин.

VI. Підсумок уроку.

1. Складання сенкану. (робота в групах)

1група: 2група:

Дніпро Дніпро

Чудовий, довгий. Широкий, красивий.

Хлюпоче, в’ється, мчить. Реве, тече, стогне.

Дніпро – святиня України. Дніпро – символ України.

Гордість. Святиня.

3група: 4група:

Дніпро Дніпро

Прудкий, історичний. Осяяний піснями,

Реве, стогне, тече. Шумить, в’ється, тече.

Дніпро – легендарна річка. Дніпро – історія України.

Краса. Розкішний.
5 група: 6 група:

Дніпро Дніпро

Таємний, вічний. Могутній, легендарний.

Тече, шумить, хлюпоче. Реве, шумить, несеться.

Дніпро – краса України. Дніпро – славетна річка.

Диво. Велич.
VI. Домашнє завдання.

Читати виразно текст. Вивчити напам’ять перший абзац.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Використання мультимедійних засобів в умовах інтерактивного навчання на уроках історії
Жуть вчителям історії в організації та впроваджені інноваційних технологій в процесі викладанні історії. В посібнику розкрито дидактичні...

Урок-презентація з використанням мультимедійних засобів
...

Авчальна програма з медіакультури 8 клас (пропедевтичний курс). 35 годин. П ояснювальна записка
Сучасний розвиток мультимедійних засобів масової комунікації обумовлює утворення нових форм життєдіяльності людини, новий досвід...

Пояснювальна записка Сучасний розвиток мультимедійних засобів масової...
Основні завдання медіа освіти: підготувати нове покоління до життя в сучасних інформаційних умовах, до сприйняття різноманітної інформації,...

Сценарій виховного заходу Конкурс читців «Жива душа поезії Т. Г. Шевченка»
Сцена прикрашена вишиванками, рушниками, портретом, висловами із творів, а за допомогою мультимедійних засобів й слайд-шоу демонструються...

Матеріальна база школи включає 52 навчальних кабінети, 2 комп’ютерних...
«Інноваційний розвиток Шкіл майбутнього стратегічний поступ української освіти»

Урок вивчення нового матеріалу. Форма уроку: урок-дослідження (з...
Тема уроку. Визвольний рух та виступи опришків Західної України в І половині ХVІІІ ст

Використання аудіо-візуальних засобів у процесі навчання англійської мови
Розділ Теоретичні засади використання аудіо-візуальних засобів на уроках англійської мови

Урок з історії України 8 клас (урок з використанням здоров’язберігаючих технологій)
Обладнання: портрет Богдана Хмельницького, атлас з історії України 8 клас, карта «Національно-визвольна війна українського народу»,...

Стартував Всеукраїнський конкурс мультимедійних проектів
Академії Наук та Міжнародний благодійний фонд національної пам'яті України за підтримки Комісії з питань освіти І науки Верховної...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




i.ocvita.com.ua
Головна сторінка