Пошук по сайту

Історія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Біологія»

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Біологія»





Сторінка1/6
  1   2   3   4   5   6
9 клас

( 105 годин, 3 години на тиждень, із них 8 год – резервні )

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів « Біологія»,8 клас, Київ, « Ірпінь», 2005 р.




п/п

Зміст навчального матеріалу

Мотивація навчальної діяльності учнів

1

Біологічні науки, що вивчають організм людини.

Прийом « Проблемне питання»

-чи можуть учені вивчати організм людини за допомогою тих самих методів, що використовуються для вивчення інших живих організмів?

2

Значення знань про людину для збереження її здоров’я.

Прийом « Проблемне питання»

1. Навіщо треба вивчати людину?

2. Що треба знати, щоб правильно лікувати людину?

3. Що треба знати, щоб не хворіти?

3

Походження людини, особливості виду Homo sapiens.

Прийом « Проблемне питання»

Подумати над словами К.Ліннея: “О, як схожа на нас мерзенна тварина мавпа”. Про яку схожість говорив вчений?

Прийом « Поетична хвилинка»

«Близ Солнца, на одной из маленьких планет,

живет двуногий зверь некрупного сложения,

живет сравнительно еще немного лет

и думает, что он — венец творенья.»

Прийом « Поетична хвилинка»

Микола Дорізо:

Нам кажется, что мы умней природы,

Самообман,

Не более того.

Наш мозг,

При всем величии его,

Не бог, не царь, а вещество природы.

Теории Эйнштейна и Ньютона,

Ракеты, теплоходы и заводы,

Наука вся,

Искусство всех времен

Есть лишь частицы вещества природы!

4

Соціальне та культурне успадкування


Прийом « Проблемне питання»

Ми всі схожі на своїх батьків, часто поділяємо їхні погляди, інтереси, смаки…
Проблемне запитання: як же формується така подібність?

Прийом « Мозковий штурм»

Прослухайте текст: « Людина відноситься до загону приматів , класу ссавців, типу хордових . Як всі живі організми , він народжується , росте , старіє , вмирає. Як у всіх хребетних у нього є внутрішній скелет , замкнута кровоносна система , постійна температура тіла ... Людина має свідомість , здійснює трудову діяльність , володіє мовою , широко використовує вогонь та інші види енергії. У нього найбільш тривалий з усіх інших тварин період дитинства і значною мірою
розвинена негенетичні , тобто соціальна спадковість. Взаємини людини з природою принципово відрізняються від взаємин з природою його предків - тварин ». Які з наведених у тексті даних відносяться до людини як біологічного суті , і які - як соціальному .

Розділ IX, Людина.

Тема 1. Організм людини, як біологічна система ( 5 год)


5

Поняття про біологічні системи. Особливості будови клітини.

Прийом « Проблемне питання»

Чим живі системи відрізняються від неживих?

Чи існують неживі системи, які схожі на живі системи?

6

Характеристика тканин.

Прийом « Проблемне питання»
- як ви вважаєте, коли бігти крос, які органи та системи організму беруть участь у цьому процесі?

7

Органи, фізіологічні системи органів людини.

Прийом « Проблемне питання»

"У людині все повинно бути досконало..." - сказав класик. Ну, а раптом в цієї самої людині є "не все"... Тобто не вистачає чогось дуже важливого, наприклад, якого-небудь органу? Чим це загрожує? Наскільки жахливими будуть наслідки?


Прийом « Заінтригуй»

Наприкінці XIX – початку XX століття, після того, як Ніцше проголосив, що Бога не існує, людей заполонили мрії про створення "нової людини". Але оскільки нових людей створювати поки не виходило, вирішили удосконалювати звичайних, вирізуючи у них "непотрібні" і "небезпечні" органи. До них були віднесені апендикс, мигдалини. У свій час вважалося небезпечним мати товсту кишку, але видаляти її побоялися.
Профілактичне видалення зайвих органів досягло розквіту в Америці в другій половині XX століття, але поступово зійшло нанівець.
Як ви гадаєте чому?

В наш час визнано, що органи зайвими не бувають, так, наприклад, апендикс - це "депо" кишкових бактерій, а мигдалини виконують функцію імунного захисту і без них зростає ризик захворіти бронхітом або пневмонією. Тому потрібно знати будову і функції органів, щоб зберегти своє здоров’я

8

Регуляторні системи організму людини.

Прийом « Проблемне питання»

Ми вже знаємо, що людський організм складається з безлічі компонентів – клітин, тканин, органів та фізіологічних систем.
- яким способом усі ці компоненти можуть діяти узгоджено?

9

Узагальнюючий урок з теми




Тема 2. Опора і рух( 8 год)


10

Будова і функції опорно-рухової системи.

Лабораторна робота № 1

Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м’язової тканин.

Прийом «Зацікав»

Перегляд відеозапису виступу відомих гімнасток чи майстрів фігурного катання

(пластика рухів, гнучкість тіла, грація). Що допомагає гімнасткам бути такими гнучкими? Яка із систем органів людини бере у цьому найбільшу участь?

11

Кісткова і хрящова тканини. Розвиток кісток. Сполучення кісток. Практична робота №1 (початок). Будова суглобів

Прийом « Проблемне питання»

Завдяки якій будові кісткова й хрящова тканини можуть виконувати свої функції? Чи зможемо ми про це довідатися, глибше вивчивши матеріал?

Чи необхідно нам це? А навіщо?

12

Практична робота №1 (продовження). Надання першої допомоги під час ушкоджень опорно-рухової системи

Прийом «Проблемно-творча задача» Навряд чи серед присутніх знайдеться хоча б один, хто не хоче мати гарну поставу, фізично розвинуте тіло. Усе це забезпечує нам опорно-рухова система. На сьогоднішньому уроці ми розглянемо таке важливе питання, як порушення постави, що, на жаль, поширені в підлітковому віці. Це ще не хвороба, але за нею може настати і справжнє тяжке захворювання. Тому потрібно контролювати й коригувати свою поставу. Для виявлення порушень постави пропоную виконати практичну роботу.

Прийом « Відстрочена відгадка»

На стіні Форума за часів Еллади ( 2500 років тому) вибито слова: « Якщо бажаєш бути сильним – бігай, якщо бажаєш бути красивим – бігай, якщо бажаєш бути розумним – бігай!». Арістотель додав би до цих слів: « Ніщо так сильно не руйнує людину, як довготривала фізична бездіяльність». У чому біологічна суть висловлювання? Чому бездіяльність руйнує людину?

13

Будова скелета людини

Прийом « Заінтригуй»

До людських кісток у всі часи ставилися з пошаною. Наприклад, якщо давній грек або римлянин випадково знаходив кістки, то вважали священним обов’язком прикрити рештки хоча б декількома пригорщами землі.

Багато народів шанували череп. Кельти вивішували людські черепи перед входом в будинок. Іноді, щоб захистити будинок від злочинців, їх нанизували на огорожу - у жителів гірських районів Китаю, Таїланду, Бірми цілі алеї були прикрашені такими кістяними рештками.

Певно цікаво, що ж викликало в людей таке ставлення до скелету? Яка його будова?

Прийом « Відстрочена відгадка»

В організмі людини є 220 кісток. Щоб скелет людини працював злагоджено, кістки мають бути міцними, еластичними, різноманітними; вони повинні виконувати ту чи іншу функцію. Кістки також мають надійно з’єднуватися між собою. Отже, сьогодні ми вивчимо будову кісток, а також розглянемо особливості росту кісток та їх з’єднання.

Прийом «Зацікав»

зі стрункою поставою, гармонійно розвиненим тілом. У поєднанні з духовністю, розумом, здоров’ям гармонія тіла – найбільший скарб людини. І всі ми повинні прагнути гармонії.

А як людині її досягти? Із чого почати, щоб стати сильною, красивою і здоровою? Щоб бути володарем свого здоров’я, кожному потрібно знати все про свій організм та його життєдіяльність. Давньогрецький мислитель Сократ сказав: « Пізнай самого себе…»

Отож почнімо пізнавати свій організм з опорно-рухової системи.

Прийом « Поетична хвилинка»

Найголовніший у скелеті

я предмет.

Як звуть мене? – Хребет!

У мене стільки є хребців,

Що стане їх для вас усіх.
Стоп, друже, дай

промовлю я:

Я – Череп, і ось функція

моя –

Людини мозок завжди

берегти –

Найважливішої ролі

не знайти!
Я згоден з черепом, адже

Що мозок «скаже», те й буде.

Накаже мозок: « Швидше

в путь!»-

Й кінцівки нижні

вже ідуть.
Усім відомо, що людина –

Така ж, як деякі тварини.

Та завдяки свідомій праці

Вона над ними

«піднялась».

14

Будова і функції скелетних м’язів. Види м’язів.

Прийом «Зацікав»

« Рух – основне джерело здоров’я, а бездіяльність – його могила» ( Ж. Тиссо).

З моменту народження і до глибокої сивини на скронях, наше тіло рухається. Людина може виконувати різноманітні акробатичні трюки, граціозні піруети, тощо. У рухах беруть участь одночасно десятки м’язів.

15

Механізм скорочення м’язів. Сила м’язів.

Прийом « Відстрочена відгадка»

Сучасна медична наука має неабиякий досвід у створенні імплантатів ( штучних частин тіла). Галузь ортопедії посідає перше місце серед усіх медичних галузей. Операції вживлення імплантатів (колінних, ліктьових, кульшових суглобів) є досить складними, і людина, що зазнала такої операції, тривалий час не може рухатись

( період, коли вживлена частина тіла адаптується до організму людини). Але це не означає, що хворі просто лежать на лікарняних ліжках, вони активно виконують різноманітні фізичні вправи, які рекомендують лікарі. Людині важко, боляче, вона дуже стомлюється.

Чому лікарі дають такі рекомендації, а пацієнти їх виконують?

16

Втома м’язів.

Лабораторна робота № 2. Втома під час статичного і динамічного навантаження. Вплив ритму і навантаження на розвиток втоми

Прийом « Відстрочена відгадка»

На початку ХХ ст. людина за життя проходила близько 75 тис. км. Зараз на «своїх двох» людина долає 25 тис. км. Людина «дозволила» машинам виконувати частину роботи. Відповідно зменшення руху вплинуло на людину. Який же це вплив? Сьогодні ми з’ясуємо це.

Прийом « Мозковий штурм»

Усім відомо: щоб бути здоровим, потрібно займатися фізичними вправами. Відомий російський письменник Л.М. Толстой писав: « Треба обов’язково струшувати себе фізично, щоб бути здоровим морально». А Б. Шоу додав би до цих слів, що «здоровий дух робить здоровим тіло». Щоб бути фізично здоровим, необхідно докладати зусилля – силу волі до щоденного фізичного струшування власного організму. А чи маєте таку силу волі ви?

17

Узагальнюючий урок з теми




Тема 3. Кров і лімфа ( 7 год + 1 год з резервного часу)


18

Внутрішнє рідке середовище організму людини.

Прийом « Евристична бесіда»

Мефістофель, пропонуючи Фаусту підписати угоду з «нечистою силою», говорив: «Кров, слід знати, особливий сік». У цих словах відбиваються містичні вірування в кров як у щось таємниче. За кров’ю визнавалася могутня й виключна сила: кров’ю скріплялися священні клятви; жерці примушували дерев’яних ідолів «плакати кров’ю»; давні греки приносили кров у жертву своїм богам. Деякі філософи Давньої Греції вважали кров і душу одним і тим самим. Давньогрецький лікар Гіппократ призначав душевно хворим кров здорових людей. Він вважав, що у крові здорових людей міститься здорова душа. Дійсно, кров – найдивовижніша тканина нашого організму. Рухливість крові – найважливіша умова життя організму. Як не можна уявити собі державу без транспортних ліній зв’язку, так не можна зрозуміти людини або тварини без руху крові судинами, коли в усі органи й тканини розносяться кисень, вода, білки та інші речовини. З розвитком науки людський розум все глибше проникає в таємниці крові. То яку ж будову має кров, що їй надають такої містичної сили й значення?

Прийом « Проблемне питання»

В організмі людини масою 60 кг кількість води становить 42л. В складі яких рідин вона знаходиться? Чому в організмі так багато рідини? Чи відбувається переміщення рідини в нашому організмі?

Обговорення слів відомого вченого

Французький фізіолог Клод Бернар писав: « Я першим почав наполягати на тій іде що для тварин є власне два середовища: одне – зовнішнє, у якому розташований організм, а друге – внутрішнє, у якому живуть елементи тканин».

Прийом « Поетична хвилинка»

Тема сегодня у нас трудновата , Ведь кровь изучаем мы с вами ребята. Вопрос « Из чего состоит человек» Волнует людей не один уже век. Так вот: мы без крови ну как без воды, Как песня поет: ни туды, ни сюды. Она кислород в организме розносит, Его защищает и пищу дает. Все то, что не нужно, долой выметает И к норме тепла и давленья ведет.

Прийом « Відстрочена відгадка»

Про що йдеться? Вона в організмі людини становить близько 7,7% від загальної маси тіла. Ця в’язка червона рідина завжди була чарівним умістилищем життя та джерелом сили. Тіло буквально пронизано нею – вона омиває кожен орган, кожну клітинку. Безперервний потік ніби склеює людину з окремих частин у єдиний робочий механізм. Що ж являє собою така майже містична « червона ріка»?

Прийом «Зацікав»

Чи може людина жити без крові? Чому?

Які ви знаєте обряди різних народів, пов'язані з кров'ю, приказки? Слова «кров», «кровний», «кривавий» дуже співзвучні та близькоспоріднені, ми їх чуємо з дитинства. Поняття «життя», «смерть», «здоров'я», «війна» - різні за звучанням, але теж пов'язані з кров'ю. «Кров людська не водиця, і проливати її не годиться» - глибоке розуміння миролюбності нашого українського народу. Чи знаєте ви, що... (історична довідка, знайдена учнем) Споконвіку з кров'ю пов'язували велику силу, нею скріплювали священні клятви, шлюби. Стародавні греки приносили кров у жертву богам, а їх лікарі лікували психічнохворих кров'ю здорових людей. Римські імператори приймали ванни з кров'ю молодих тварин, щоби повернути собі молодість. В Україні навесні хворим робили кровопускання, щоб омолодити організм.
  1   2   3   4   5   6

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Програма зовнішнього незалежного оцінювання спрямована на виявлення...
Програму зовнішнього незалежного оцінювання з біології 2012 розроблено на основі чинних програм для загальноосвітніх навчальних закладів:...

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова
Українська мова. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим вивченням української мови (авт колектив,...

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів
Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1-4 класи

Перелік навчальних предметів та назв підручників, з яких проводитиметься...
«Українська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням філології» підручник для 9 класу загальноосвітніх...

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів хімія
Згідно зі стандартом І типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів для основної І старшої школи вивчення систематичного...

Програма для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Сходинки до інформатики програма для 2-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова
Міністерством освіти І науки, молоді та спорту України для використання в основній І старшій школі у загальноосвітніх навчальних...

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Історія України....
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Історія України. Всесвітня історія. 5-9 класи» вд «Освіта» Наказ монмолодьспорту...

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова
Міністерством освіти І науки, молоді та спорту України для використання в основній І старшій школі у загальноосвітніх навчальних...

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова
Міністерством освіти І науки, молоді та спорту України для використання в основній І старшій школі у загальноосвітніх навчальних...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




i.ocvita.com.ua
Головна сторінка