Пошук по сайту

Історія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

На жаль, останнім часом ця проблема стала дуже гострою в нашому суспільстві. Як уберегти підлітка від страшної помилки?

На жаль, останнім часом ця проблема стала дуже гострою в нашому суспільстві. Як уберегти підлітка від страшної помилки?






ТИ - ЦІЛИЙ СВІТ

ТРЕНІНГ

Дитячий суїцид... На жаль, останнім часом ця проблема стала дуже гострою в нашому суспільстві. Як уберегти підлітка від страшної помилки? Як допомогти дитині знову відчути радість життя і повірити у власні сили?

Мета: розширити знання учнів із проблеми суїциду; навчити їх розпізнавати ознаки небезпеки й допомагати собі та іншим виходити з кризових ситуацій.

Хід заняття Вправа «Знайомство» (3 хв)

Мета: визначити ціннісні орієнтації учнів; створити сприятливу атмосферу в групі.

Закінчити фразу: «Я ціную своє життя за...».

Вправа «Правила» (3 хв)

Мета: організувати групу, створити умови для

успішної роботи.

Повторити правила роботи в групі.

Вступ (5 хв)

Мета: повідомити тему і мету заходу.

Соціальний педагог. Хоча людському життю немає ціни, ми завжди вчиняємо так, наче є щось цінніше (Антуан де Сент Екзюпері).

Сьогодні спробуємо розібратися, що таке «самогубство» та «суїцидальна поведінка», навчитися розпізнавати ознаки небезпеки, а також вияснимо, що слід робити, щоб не злякатися, допомогти другу чи знайомому однолітку знайти вихід із кризової ситуації.

Суїцид є вбивцею № 2 після нещасних випадків молодих людей віком від 15 до 24 років. За даними Департаменту кримінальної міліції у справах дітей МВС, у 2009 році було зафіксовано 238 спроб суїцидів серед неповнолітніх —150 підлітків померло. Вибір на користь смерті зробили 137 хлопців і 101 дівчинка. Кількість дітей, які вирішили піти з життя, з кожним роком в Україні збільшується на 60—70 осіб.

Вправа «Наші очікування» (7 хв)

Мета: навчити дітей визначати власну мету діяльності, мотивувати й усвідомлювати відповідальність за досягнення певних результатів.

Учасники на стікерах у формі різнокольорових квітів записують свої очікування від заняття і прикріплюють їх на ватмані.

Вправа «Інформаційна довідка» (5 хв)

Мета: розширити знання підлітків стосовно проблеми суїцидальної поведінки в історичному та сучасному розумінні.

Матеріали: плакат «Самогубство — це усвідомлений акт усунення себе з життя, коли воно як цінність втрачає сенс».

Історична довідка. Перше літературне джерело, де згадано про суїцид,—це давньогрецький твір «Полеміка людини з душею», написаний ще в XI ст. до н. є. Увесь твір пронизує відчай і самотність. Людина почувається самотньою у світі, де все для неї чуже і вороже. Смерть здається єдиним виходом із полону страждань.

Самогубство засуджували ще давньогрецькі мислителі Сократ, Платон і Аристотель. Сократ говорив, що «життя — це безцінний дар,


що дається людині при народженні, і те, як людина розпорядиться ним, залежить від неї самої».

У XIX ст. французький соціолог Еміль Дюркгейм вирішив з'ясувати соціальні причини самогубства. Він стверджував, що передусім треба враховувати зовнішні обставини, умови, в яких людина живе.

Праця Дюркгейма «Суїцид» стала початком нової течії в соціології — суїцидології.

Суїцидальна поведінка — це прояв суїцидальної активності: думки, наміри, погрози, спроби, замахи.

Суїцидальна спроба — цілеспрямоване оперування засобами позбавлення себе життя, що не закінчується смертю.

Самовбивця — людина, яка втратила віру, надію, впала у відчай і смуток. Така людина думає лише про себе, не думає про близьких.

Мозковий штурм «Чому люди позбавляють себе життя?» (15 хв)

Мета: з'ясувати обізнаність учнів про причини самогубства; розширити їхні знання про комп'ютерні технології, що спричиняють суїцидальну поведінку молоді.

На дошці написано: «Причини самогубств».

Учні називають відомі їм мотиви самогубства, а психолог записує їх.

Після цього діти ознайомлюються з причинами суїциду, визначеними вченими (плакат).

Психолог. Виділяють 16 основних мотивів суїцидальної поведінки.

  1. Переживання образи, самотності, відчуженості. .

  2. Реальна або уявна втрата батьківської любові, нерозділене кохання, ревнощі.

  3. Переживання, пов'язані зі смертю одного з батьків, розлученням батьків.

  4. Почуття провини, сорому, образи, незадоволення собою.

  5. Страх перед ганьбою, глузуванням, приниженням.

  6. Страх перед покаранням.

  7. Любовні невдачі, вагітність.

  8. Почуття помсти, шантаж.

  9. Бажання привернути до себе увагу, викликати жаль, співчуття.

10. Співчуття або наслідування приятелів,
героїв, книжок, фільмів, захоплення Інтернетом.

  1. Алкоголізм, уживання наркотиків, токсичних препаратів.

  2. Смертельні захворювання (СНІД).

  3. Зниження настрою, депресії.

  4. Надто критичне ставлення до себе.

15. Очікувані успіхи не відповідають реальним досягненням.

16. Страждання від невиліковних хвороб.
Соціальний педагог. Хочу зупинитися на 10-му мотиві — наслідування героїв фільмів, захоплення Інтернетом. Виявлена пряма залежність між кількістю самогубств, що демонструють на екрані, й реальною кількістю самогубств у суспільстві. Комп'ютерні ігри, так звані «щутери», — від англійського слова «зЬоо*» — «стріляти», викликають агресію і звикання до жорстокості. Коли людина захоплюється такими іграми, в неї може стертися межа між грою та реальністю, тобто вона думає, що в житті можна також легко вмерти і знову стати живою, як герой гри чи фільму.

В Інтернеті є багато корисного, але комп'ютерну мережу, що доступна всім, теж використовують для подання негативної інформації та впливу на молодь.

Наприклад, існує сайт із так званою «музикою», що називається «Какофонія». Какофонія—звуки, які справляють враження безладного, хаотичного їх нагромадження. Какофонія зазвичай створюється в результаті випадкового поєднання звуків, наприклад, коли настроюється оркестр. Деякі представники сучасного зарубіжного музичного мистецтва свідомо використовують у своїх творах елементи какофонії. Какофонія в Інтернеті — це «музика кохання», «музика смерті» тощо.

Вона є психічною зброєю, що розрахована на підлітків, у яких ще нестійка психіка. Тому якщо ви слухали щось подібне, маєте знати, що така «музика» може вплинути на ваш настрій і спричинити суїцидальну поведінку.

Вправа «Історії з життя» (15 хв)

Мета: закріпити знання учнів щодо мотивів суїцидальної поведінки.

Учні розподіляються на 4 групи: літо, осінь, зима, весна. Кожній групі

пропонуються випадки з життя і завдання: з'ясувати мотив поведінки героя історії.

Історії

1. Хлопець, якого все життя опікували мама, бабуся та дідусь (батька в родині не було), після 9-го класу збирався вступати до технікуму.

Мати вирішила, що син уже дорослий, і розповіла про свій роман із колегою по роботі. Не усвідомлюючи реальної ситуації, хлопець пішов із життя.

Обговорення:

— Чому син так вчинив?

—Який мотив його поведінки? (Уявна втрата батьківської любові, страх стати непотрібним близькій людині.)

2. Дівчину «поставили на лічильник». Під погрозами їй доводилося виносити з дому речі та гроші. Батькам вона про свою біду розповісти боялася бо за обман її карали. Опинившись, як їй здавалося, в глухому куті, дівчина вирішила заподіяти собі смерть. (Страх перед покаранням. У дівчини не було підтримки батьків і товаришів.)

3. Учень 11-го класу повісився через те, що його однокласниця не хотіла з ним зустрічатися. (Нерозділене кохання.)

4.11-річна дівчинка покінчила життя самогубством, бо два роки тому її коханий теж із власної волі пішов на той світ. (Втрата коханої людини.)

Обговорення:

—Чому значна кількість суїцидів відбувається у підлітковому віці?

(Підлітковий вік період становлення особистості, почуття часто загострені. Підлітки вважають, що їхні проблеми дуже серйозні.)

Висновки. Різні люди дивляться на одну й ту саму ситуацію по-різному: те, що один вважає дрібницею, для іншого — кінець світу.

Вправа «Як навчитися цінувати життя?»

(17 хв)

Мета; формувати ціннісну систему підлітків як регулятора їхніх вчинків.

Соціальний педагог. Щоб цінувати життя, варто знати дві основні речі:

• нам необхідно, щоб нас любили;

• нам слід добре ставитися до себе.
Людська поведінка обумовлена двома основними законами:

  • наша поведінка залежить від того, як ми до себе ставимося;

  • поведінка кожної людини має якусь мету, вчинки не відбуваються просто так.

Якщо керуватися цими важливими міркуваннями, уявляти собі їх реальний практичний зміст, то можна зрозуміти, чому люди хочуть піти з життя.

Щоб цінувати себе і власне життя, ми всі маємо любити себе. Потреба любити — це:

  • потреба, щоб тебе любили;

  • потреба любити когось;

  • потреба бути частиною чогось.

Якщо ці три «потреби» реалізуються в нашому житті більшу частину часу, ми можемо долати проблеми, що постають перед нами.

Підліткам, котрих не люблять, які погано вчаться, які чужі вдома і в школі, дуже важко справлятися з неприємностями, вони почуваються одинокими, нікчемними. Знижується рівень самооцінки, через що такі молоді люди взагалі не можуть вирішити навіть незначні життєві проблеми.

Що важливо для людини в такому стані? Звичайно, друг.

Уяви, що ти нічому не радієш, тобі не хочеться жити, тому що «тебе ніхто не любить». Але раптом починаєш відчувати чиюсь ласку, турботу, і знову з'являється радість життя. Іноді чиєсь рукостискання, дружній погляд, посмішка дають відчути, що ти зайняв місце в серці хоча б однієї людини.

Вправа «Наша самооцінка»

Мета: ознайомити учнів із поняттям «самооцінка».

Психолог. Що таке самооцінка?

Самооцінка — це наше самовідчуття, те, як ми сприймаємо себе, своє життя, свої почуття. Самооцінка — те, якими ми постаємо перед іншими. Вона залежить від того, як до нас ставляться люди, якої вони думки про нас.

Завдання: відповісти на запитання, як змінюється ваша самооцінка залежно від обставин?

Учні на дошці по черзі читають перелік імовірних ситуацій та групують їх залежно від того, як вони впливають на самооцінку.

  1. Твої батьки тебе хвалять.

  2. Ти «завалив» екзамен.

  3. Твої друзі тебе «відстоюють».

  4. Учитель фізкультури кричить на тебе.

  5. Ти вважаєш себе найкрасивішою дівчинкою в класі.

  6. Хтось назвав тебе «психом».

  7. Тебе вибрали в парламент школи.

  8. Ти підвів товариша.

Висновки. Думка інших важлива, але не треба приймати дуже близько до серця слова іншої людини, особливо якщо це негативні судження.

Рольова гра «Ситуації» (10 хв)

Мета: навчити допомагати другу або знайомому однолітку знаходити вихід із кризової ситуації.

Робота в групах (тюльпан, ромашка, айстра).

Завдання: допоможи другу вийти з кризової ситуації.

Кризові ситуації

1. Однокласник зізнається тобі, що навчання у класі для нього стало нестерпним: його всі ігнорують, він ненавидить навчання ліцей, і загалом, йому не хочеться жити.

Порада: запропонувати дружбу; спробувати розібратися в собі, змінити ставлення до себе й до інших; знайти хобі тощо.

2. Твоя подруга весь час розповідає про те, що вона дуже страждає через хлопця, який не звертає на неї уваги. Дівчина говорить, що без свого коханого вона не буде жити.

Порада: спробувати познайомитися з хлопцем; витримати час — закоханість минає; запропонувати відволіктись у товаристві.

3. Подруга зізналася тобі, що вагітна, але боїться сказати батькам. Вони часто попереджали, що виженуть її за це з дому.

Порада: сказати про вагітність батькам разом із подругою; обговорити цю ситуацію зі своїм хлопцем
Вправа «Важлива інформація для тебе»

(10 хв)

Мета: навчати підлітків розпізнавати ознаки небезпеки навколо себе та надавати своєчасну допомогу.

Плакат

1. Той, хто говорить про суїцид, здійснює його.
(З 10 підлітків, котрі говорили про самогубство, 7 скоїли це). Не ризикуй життям свого друга: якщо він заговорив про суїцид — це серйозно.

  1. Самогубство можна попередити. (Більшість підлітків небезпечні самі для себе від 24 до 72 годин після першої спроби вбити себе.) Якщо хтось утрутиться в їхні плани, спроб більше не буде.

  2. Суїцид не успадковується від батьків. (Але треба пам'ятати, що в сім'ях, де хтось уже скоїв самогубство, підлітки потрапляють у зону підвищеного суїцидального ризику.)

  3. Суїциденти, як правило, психічно здорові.

  4. Суїцидальні підлітки вважають, що їхні проблеми серйозні. (У кожної людини своя думка про одну проблему: що для одного — «здорово», для іншого — «погано», для третього — «нормально».)

  5. Суїцид є наслідком багатьох неприємностей. (Коли чаша терпіння переповнюється.)

  6. Самогубство може здійснити кожен. («Тип» самогубця встановити неможливо: у підлітків із різних сімей бувають суїцидальні наміри. Це не тільки діти з бідних сімей, і не лише ті, хто погано вчиться і ні з ким не товаришує, але й ті, в яких немає проблем ні в школі, ні вдома).

  7. Що кращий настрій у суїцидента, то більший ризик. (Той, хто має серйозні наміри вмерти, ніколи не видасть себе підозрілою поведінкою.)

  8. Справжній друг може попередити самогубство!

Вправа «Підсумки»

Мета: з'ясувати враження дітей від тренінгу; визначити, які знання вони отримали.

Учасники записують свої враження від тренінгу на стікерах у вигляді колоска, зачитують їх уголос і прикріплюють до плакату із зображенням метеликів, що сідають на квіти.

Соціальний педагог. Кожен із нас для чогось прийшов у цей світ. Хтось для того, щоб здійснити великі справи, хтось — аби зрозуміти малу істину. Та всі мають завершити свої справи. Якщо людина протягом усього життя усвідомила лише те, що воно — нікчемне, то прожила його даремно.

Майбутнє існує. Воно не обов'язково має початися сьогодні чи завтра, але воно є. І, можливо, це майбутнє — для вас. Завжди пам'ятайте про своїх близьких, тому що «...можливо, в цьому світі ви лише людина, але для когось ви — цілий світ» (Г. Маркес).


поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Голові Верховної Ради України Парубію Андрію Володимировичу
Передумовою мого звернення до Вас стала ситуація, що складається навколо циркового мистецтва в Україні останнім часом. Все більше...

Затверджую директор хсш №16
Згідно з програмами учні одержали комплекти підручників. Вчителі отримують методичну допомогу завдяки періодичним виданням, яких...

Література Колабораціонізм термін сучасного політичного лексикону Слово «колабораціонізм»
В. Броккдорффа А. Даллін, М.І. Семіряга. Про те останнім часом інтерес до теми виявляють І політичні психологи. Дослідження колабораціонізму...

Питання, які виносяться на самоопрацювання з предмета «Всесвітня історія» для студентів І курсу
Зміна статусу жінки в суспільстві у ході війни. Проблема репарацій. Плани Дауеса І юнга

Проблема морального виховання розумово відсталих учнів
Найвища наука життя —мудрість, а найвища мудрість — бути добрим. Доброта й чуйність, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати...

Курсова робота
Праця літератора, журналіста, а особливо політичного журналіста стала частиною загальнодержавної справи. Варто згадати, як після...

Історія української мови
Польщі. Характерною особливістю литовського панування була місцева адміністративна й мовна автономія. Пізніше польське панування...

Книга І комп'ютер в інформаційному суспільстві: сучасне І майбутнє
А також роз’яснити, що оволодіння ними основами інформаційної культури підготує їх до будь-якого виду пізнавальної діяльності забезпечить...

Буває часом сліпну від краси
Обладнання зображенням герба, прапора, запис Гімну, вишиті рушники, серветки, записи музики, плакати, вислови про Батьківщину, ноутбук,...

Чим поліція відрізняється від міліції
Срср комуністичною партією як знаряддя терору. На жаль, українська міліція продовжила цю ганебну традицію, ставши інструментом репресій...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




i.ocvita.com.ua
Головна сторінка