Пошук по сайту

Історія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Уроки та системи уроків Тема уроку

Уроки та системи уроків Тема уроку





Багатопрофільна гімназія міста Красноармійська

lesja-4-1.jpg


Номінація – авторські розвивальні уроки та системи уроків


Тема уроку: «Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу. «Ви щасливі, пречистії зорі»

Підготував учитель

української мови та літератури

Шабатюк Наталія Леонідівна



2012


Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю поетеси, допомогти усвідомити велич її життєвого подвигу; розвивати навички сприйняття і засвоєння знань, виділення головного, висловлення власної думки; виховувати стійкість у життєвих труднощах, цілеспрямованість, принциповість, прагнення до самоосвіти.
Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до життєвого і творчого шляху, міні-бібліотечка художніх творів поетеси; мультимедійна презентація, фільм «Леся Українка. Сподівання».

Хід уроку

І. Організаційний момент. ( 1 слайд)

Слово вчителя.

Добрий день! Діти, в 5 – 6 класах ми з вами знайомились з поезіями Лесі Українки і я хочу почати урок з таких слів: «Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі нашого народу людина, що ім’я їй Леся Українка» (2 слайд).

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Розгадування кросворду «Що я пам’ятаю про Лесю Українку»

Учні розподіляються на дві команди, обирають капітанів. Впродовж 5–7 хвилин команди мають виконати завдання.

1.1. І команда.

f:\кросворди\215-1.jpg

По вертикалі: 1. Улюблений жанр усної народної творчості Лесі Українки, яким вона скористалась у своїй письменницькій діяльності. (Казка)

По горизонталі: 1. Прізвище письменниці до одруження. (Косач) 2. Ім’я брата Лесі, якого вона найбільше любила і поважала. (Михайло) 3. Хвороба, від якої поетеса лікувалася впродовж всього життя. (Туберкульоз) 4. Село, до народилася Леся Українка. (Колодяжне) 5. Місто для лікування і відпочинку письменниці. (Євпаторія)

1.2. ІІ команда.

f:\кросворди\215-2.jpg

По вертикалі: 1. Прізвище Лесі Українки. (Косач)

По горизонталі: 1. Жанр творів письменниці «Лелія», «Біда навчить». (Казка) 2. Ім’я матері Лесі. (Олена) 3. Основна риса характеру поетеси, яку вона виявила у боротьбі зі своєю хворобою. (Мужність) 4. Найулюбленіша книга Лесі. («Кобзар») 5. Відомий твір письменниці — «Казка про Оха-...». (Чародійника)

1.3. Підсумок змагання.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Життя і творчість Лесі Українки. (Матеріал для вчителя).

Міні-доповіді учнів про поетесу.

ЛАРИСА ПЕТРІВНА КОСАЧ-КВІТКА (ЛЕСЯ УКРАЇНКА)

(25 лютого 1871 р.— 1 серпня 1913 року)

    1. Родина письменниці. ( 3 слайд)

Леся Українка (справжнє ім'я Лариса Петрівна Косач) — геніальна українська поетеса, яку називають дочкою Прометея за її художнє слово, сповнене волелюбності й оптимізму, за силу духу і романтичність її непересічної особистості. Народилася вона 25 лютого 1871 року в місті Новограді - Волинськомув інтелігентній сім'ї.

Дитячі роки Лесі минули на Волині — в Луцьку та селі Колодяжному Ковельського повіту, куди переїхала сім'я Косачів. У родині спілкувалися українською мовою, шанували народні звичаї, читали українські книжки, а також видання російською, англійською, французькою, італійською та іншими іноземними мовами. Мати і батько походили з дворянських родів.

Кожен з них був особистістю непересічною,яскраво обдарованою. Ви бачите фотографії маленької Лесі, разом із матусею Оленою Пчілкою, а це її батько.

    1. Дитинство Лесі. (4 слайд)

Серед шістьох дітей у сім’ї Косачів Леся була другою дитиною — на півтора року молодшою від брата Михайла. До тринадцятирічного віку Лесі вони були нерозлучні, за що їх жартома називали спільним ім’ям — Мишолосіє.

Найулюбленішими книжками Михайла та Лесі були «Кобзар» Т. Г. Шевченка, оповідання М. Вовчка, байки Л. Глібова, твори М. Гоголя, семитомник П. Чубинського з казками, легендами та піснями, казки Андерсена, сербохорватські пісні в перекладі М. Старицького та ін. Діти надзвичайно любили, як батько читав уголос твори О. Пушкіна, М. Салтикова-Щедріна.

Малі Косачі дружили з дітьми бідняцькими, бо батьки хотіли, щоб їхні діти зрозуміли, що рідний народ — це трудящий люд, щоб вони передусім навчилися шанувати свій народ, навчилися його звичаїв і мови.

З дитинства Леся цікавилися багатющою творчістю українського народу — піснями, казками, легендами. На все життя запам’яталася їй подорож літом у село Жаборлицю, що поблизу Новограда-Волинського. Там дівчина почула багато казок, повір’їв, пісень. А поетичні купальські та обжинкові обряди, які Леся бачила там, запали їй у душу на все життя.

1.3. Боротьба Лесі Українки зі своєю хворобою. ( 5 слайд)

У 1883 році Лесі в Києві прооперували ліву руку, що позбавило її можливості грати на фортепіано (дівчина мала неабиякі музикальні здібності). З цього часу назавжди скінчилося Лесине навчання з учителями, вона самотужки здобувала освіту — джерелом знань для неї були книжки і саме життя.

Пізніше в Берліні Лесі прооперували ногу, а туберкульоз прокинувся в легенях, потім у нирках. Але в боротьбі з хворобою Леся настільки загартувалася, що самостійно вивчила мови — французьку, англійську, італійську, німецьку, польську, болгарську, старогрецьку, латину. (слайд 6)

Стан здоров’я письменниці погіршився, і вона їздить на лікування в Грузію і Єгипет. Та не зважаючи на важкий фізичний стан, перемагаючи біль силою свого духу, Леся Українка саме в останні 4–5 передсмертних років створила такі геніальні твори, як «Лісова пісня»,

«Камінний господар», «Оргія», «Триптих».

Це була титанічного духу жінка, донька Прометея...

(Відкриваємо альбом «Леся Українка» і показуємо учням останнє фото поетеси.) (слайд 7) Це фото Лесі Українки, уже смертельно хворої. Але ми бачимо той же мудрий, пророчий, добрий, хоч і засмучений, погляд, чисте, ясне чоло...

1.4. Вшанування пам’яті поетеси. ( слайд 8)

1 серпня 1913 року Леся Українка померла в Грузії, в містечку Сурамі, а похована в Києві, на Байковому кладовищі.

Сьогодні все прогресивне людство високо цінує творчість української письменниці, яка все свідоме життя боролася за втілення в життя волелюбних ідей, за щастя і рівноправність усіх народів. Її твори перекладні багатьма мовами народів світу і служать праві захисту миру й прогресу.

Пам’ятники Лесі Українці споруджено в Сурамі, в Батумі, в Ялті, в Луцьку, в Канаді (в Саскатуні), кілька пам’ятників у Києві. (слайд 9)

Ім’я Лесі Українки носять вулиці, театри, школи, бібліотеки.

В багатьох містах, де побувала поетеса, відкрито музеї. Центральний музей Лесі Українки — в Києві на вулиці Саксаганського. Але найкраща шана пам’яті доньки українського народу — ростити в серцях людей посіяні нею зерна доброти, краси, мужності, волі, братерства.

1.5. Перегляд фільму «Леся Українка. Сподівання».

2. Скласти «Доміно» — «Життєдіяльність Лесі Українки»

(Леся Українка → письменниця → фольклорист → музикант (фортепіано) → мовознавець (вивчила понад десять мов) → здібності у малюванні → авторка навчальної літератури (написала підручник «Стародавня історія східних народів») → перекладач → керівник гуртка «Плеяда» → автор публіцистичних праць → драматург → агітатор за боротьбу проти капіталізму)

3. Ознайомлення з міні-бібліотекою художніх творів поетеси.

Слово вчителя

В нашій школі дуже багато книжок про життя і творчість Лесі Українки, збірники віршів, поем, казок, оповідань. Ці книжки вам дадуть цілісне уявлення про становлення великого митця.

3. Ідейно-художній аналіз поезії Лесі Українки «Ви щасливі, пречистії зорі»

3.1. Виразне читання твору.

3.2. Історія написання поезії.

1881 року Леся в Луцьку пішла на річку подивитися як святять воду, і в неї дуже померзли ноги. Скоро тому і від того, як тоді думали, вона заслабла: у неї так сильно почала боліти права нога, що вона, незважаючи на те, що й тоді вже була дуже терпляча, аж плакала від болю... Од тої пори треба датувати початок Лесиній, як вона сама жартуючи називала (мала настільки сильну волю, що могла жартувати і з таких речей), «тридцятилітній війні» з туберкульозом, бо то був не гострий ревматизм, а початок туберкульозу кістки в нозі, що на деякий час пригас, а потім розгорівся знову.

І тому, незважаючи ні на що, вона пише, створює шедеври поетичного мистецтва. Один з них — вірш «Ви щасливі, пречистії зорі», який належить до циклу «Ритми» збірки «Відгуки».

Зображуючи картину небесної краси, виділяючи на тлі лагідних палкі, огнисті зорі, авторка передає розгортання особистих почуттів.

3.3. Опрацювання змісту твору. Бесіда за питаннями:

- Як ви розумієте смисл поняття «щастя»? Від чого воно залежить?

- Що необхідно зробити для того, щоб відчувати себе щасливим?

- Чому поетеса вважає, що промені зорі — це її розмова. Для чого вони потрібні героїні твору?

- Як Леся Українка у творі висловлює власне бачення щастя?

- Через що Леся Українка відчувала свою самотність? Чому вона погоджується на те, щоб бути одинокою? (Якби я так високо стояла Хай була б я весь вік одинока)

- З приводу чого лірична героїня поезії заздрить зорям і хоче стати зіркою?

- Що намагалася поетеса висловити у своєму творі? Чи це їй вдалося? Відповідь обґрунтуйте.

- Яким чином ця поезія Лесі Українки пов’язана з її життям?

- Яка тема цього вірша?
3.4. Складіть інформаційне ґроно про зорі на підставі поезії «Ви щасливі, пречистії зорі»
Зорі


3.5. Художні засоби.

Повтори: «Ви щасливі...», «я б...», «...зорі».

Епітети: «Щасливі, пречистії зорі», «високі зорі», «холодні, ясні, тверді зорі».

Порівняння: «зорі, наче з кришталю».

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Літературний диктант.

1.Епоха, в яку жила і творила Леся Українка.

2. Чому поетеса заздрить зорям?

3. Кого з дітей Косачів називали спільним іменем Мишолосіє?

4. Яка фраза тричі повторюється у творі «Ви щасливі, пречистії зорі»?

5.Що було джерелом знань для майбутньої письменниці, коли вона навчалась вдома?

6. До якої збірки Лесі Українки належить дана поезія?

7. Які її твори ви знаєте?

8. Гурток, одним із керівників якого була поетеса.

9. За допомогою якого письменника у 1893 році у Львові вийшла перша збірка віршів Лесі Українки – «На крилах пісень».

10. Кому із видатних письменників належить фраза, що стосується поетеси:

«… Україна не чула такого сильного гарячого поетичного слова, як із уст сеї слабосильної, хворої дівчини… Україна, на наш погляд, нині не має поета, щоб міг силою і різносторонністю свого таланту зрівнятися з Лесею Українкою»?

11. Третя збірка поетеси має назву… («Відгуки»)

12. Визначте міста в яких споруджено пам’ятники Лесі українки.

2. Хвилинка «Поетичні намистинки»

VI. Підсумок уроку

VII. Оголошення результатів учнів на уроці

IX. Домашнє завдання

Опрацювати ідейно-художній аналіз поезії Лесі Українки «Давня весна», скласти питання до неї і підготувати малюнок.

Виписати рядки з поезій, які здалися найцікавішими, найкрасивішими, наймудрішими, прокоментувати їх.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Тема уроку
Систематизувати та поглибити знання учнів про основи народовладдя та народного волевиявлення в рамках існуючої в Україна системи...

Календарно тематичне планування до нмк fly High 3 (104 уроки). І семестр(47 уроків)
Навчити представляти себе ровесникам І дорослим. Вітання Hello! Welcome to the zoo. Those are our(my) friends

Інтегровані уроки біології як засіб формування креативності та розумової діяльності учнів
Розділ І. Теоретичний аспект проблеми використання інтегрованих уроків у процесі навчання

«Уроки рідного слова» Методична розробка
Назва навчального (навчально – методичного) видання цикл уроків літератури рідного краю

І нформац І я по Молочанському нвк «зош І-ІІІ ступенів-гімназія»
У вчителів підвищився інтерес до самоосвіти. Уроки стали більш чіткими, організованими. Посилилася їхня практична спрямованість,...

Конспект уроку-роздуму з української літератури в 11 класі з використанням...
Тема уроку. О. П. Довженко. Кіноповість «Україна в огні» – твір про трагедію українського народу у Великій Вітчизняній війні

Уроку 19 грудня Тема уроку
Тема уроку: Види загадок: про людей, їхнє життя, про природу, її явища, про рослини, тварин. Художні засоби в них (метафора)

Методична розробка уроку з предмету: «Історія України» тема: «Дисидентський...
«Дисидентський рух на Україні в період загострення кризи радянської системи (II половина 60-их – початок 80-их років)»

Уроків з української мови 5 клас. Тема уроку. Значення мови в житті...
Тема уроку. Значення мови в житті суспільства. Поняття державної мови. Українська мова-державна мова України

Уроки 2 3 Тема: «Острів «Дамаскин»
...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




i.ocvita.com.ua
Головна сторінка