Пошук по сайту

Історія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

«Будь кришталем, коли ти з каміння, Будь фіалкою, коли ти рослина, Солов’єм, коли ти пташина, а любов’ю, коли ти людина»

«Будь кришталем, коли ти з каміння, Будь фіалкою, коли ти рослина, Солов’єм, коли ти пташина, а любов’ю, коли ти людина»





Хід уроку

Вчитель

«Будь кришталем, коли ти з каміння,

Будь фіалкою, коли ти рослина,

Солов’єм, коли ти пташина,

А любов’ю, коли ти людина», - сказав поет.

Саме любов є найголовнішою рушійною силою в житті людини. Це любов матері до дитини, сина й доньки до батьків, любов до рідних і близьких, просто до оточуючих, до батьківщини, до життя. Саме любов, якщо її вогник постійно палає в серці людини, спонукає творити добро, про яке ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці.

Вправа «Мікрофон»

  • Що ви вкладаєте в поняття «добро» ?

      • це добрі вчинки людей;

      • це коли ти не ображаєш інших;

      • це коли ми робимо добрі справи, допомагаємо слабшим, хворим, немічним;

      • добро – це уміння вислухати, поспівчувати;

      • це коли ми не чинимо зла.

  • Зачитайте визначення слова «добро», взяте з тлумачного словника.

Добро. Усе позитивне в житті людини, що відповідає її інтересам, бажанням, мріям; благо, позитив; протилежне – лихо, зло.

Як бачите, ваші пояснення і тлумачення словника співпадають. І у

ваших відповідях, і в тлумачному словнику поряд зі словом «добро» звучить інше, протилежне за значенням – «зло».

Дві категорії: добро і зло – так само антагоністичні, як життя і смерть, любов і ненависть, світло і темрява. Споконвіку, скільки існує людство, між добром і злом триває протистояння. Здавалося б, ці поняття несумісні і можуть існувати тільки як протиставлення одне одному. Але це не так. І добро, і зло співіснують у людській душі, вони ведуть постійну боротьбу, розриваючи її на шматки. І кожен повинен прагнути, щоб добро перемагало в його серці. Тільки за такої умови світ стане прекраснішим і досконалішим.

Письменник Л. Толстой з цього приводу зауважив: «Кожного разу, коли тобі чого-небудь дуже хочеться, спинись, поміркуй, чи добре те, чого тобі хочеться, для інших, чи не нашкодить воно оточуючим».

  • В якому із вивчених жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло? (в казках)

  • Чому, на вашу думку, в казці добро завжди торжествує над злом? (бо в казках втілюється найзаповітніша мрія людей: щоб добро завжди перемагало, щоб зла і несправедливості не було на землі)

Ми перегорнули чимало сторінок народних казок, що відкрили нам світ мудрості і фантазії українського народу, і розпочали вивчення літературної, тобто авторської казки.

На минулому уроці відбулося знайомство з В. Королевим-Старим. Майже століття тому цей український письменник на основі народних творів написав збірку казок «Нечиста сила». У ній розповідається про міфічних істот, створених народною уявою.

Що це за істоти? Про одних ви чули з дитинства, про інших – не знали.

До сьогоднішнього уроку частина учнів отримала індивідуальні завдання. Пропоную вашій увазі повідомлення про представників «нечистої сили».

Учнівські повідомлення
«Представники «нечистої сили», створені народною уявою».


1 учень. Дуже популярним демонологічним персонажем українського фольклору були відьми. Упізнати її було важко: вона могла бути бабою і дівчиною, красивою і потворною, набувала вигляду тварин або речей, вміла проходити через стіну. Відьми псували чужих корів, забираючи в них молоко, накликали на людей хвороби, спричиняли неврожай. Люди вірили в шабаші, які вони влаштовували на Лисій горі в Києві, куди зліталися в ніч на Івана Купала.

2 учень. Вірили українці і в домовика, якого уявляли невеликим дідком, оброслим волоссям. Він жив у кожній оселі, міг приймати подобу людини. Часто грюкав на горищі, лякав дітей і душив уночі господаря, якщо той його розсердив. Якщо хазяїн домовика влаштовував, то той допомагав йому по господарству: примножував багатство родини, годував і доглядав коней. Домовика задобрювали залишками вечері на столі.

3 учень. Одним із найколоритніших персонажів української демонології була русалка. Русалки – це молоді дівчата, які живуть на дні річок. Коли сходить місяць, вони виходять на берег і чешуть свої зелені коси та водять хороводи.

Співом заманюють людей у воду й топлять. Польові русалки можуть залоскотати, лісові – завести у провалля. Оберегом від них був хрест і трава полин.

4 учень. Великої шкоди завдавали людям чорти. Вони насилали злидні й хвороби, крали небесні світила, ретельно охороняли скарби і папороть у час цвітіння. Але найголовніше їх заняття – полювання за людськими душами.

Не менш небезпечними були вовкулаки – перевертні, які під час повного місяця перекидалися на вовків. Щоб уберегтися від них, двори обгороджувалися осиковим частоколом, а кілками з осики пробивали могили упирів.

До «нечистої сили» належить і водяник. Має вигляд старезного діда, покритого водоростями. Є володарем ставків і річок, головує над русалками. Розгнівавшись, руйнував греблі і топив людей.

Вчитель

Існує багато видів «нечистої сили», яку створила народна уява. Наші пращури остерігалися її і прагнули по можливості задобрити. Досить часто, коли людина вчиняє не дуже правильно, то каже, що її на цей негарний вчинок підштовхнула нечиста сила. В. Королів-Старий заперечував це ствердження. Він був переконаний, що відповідальність за свою поведінку людина має покладати тільки на себе.

Саме це підштовхнуло письменника до написання збірки «Нечиста сила». В. Королів-Старий вирішив стати на захист міфічних істот, створених народною уявою.

  • Прокоментуйте слова письменника з цього приводу: «На мою думку, «нечиста сила» часто буває менш небезпечною, ніж деякі інші «сили», які, на жаль, не зовуть «нечистими».

Аналізування твору

Вчитель

До збірки «Нечиста сила» увійшла і казка В. Королева-Старого «Хуха -Моховинка», яку ви читали і переказували вдома, на уроці ми маємо її проаналізувати. Запишіть у зошити тему уроку.

  • Виходячи з теми та всього того, про що ми говорили на початку уроку, сформулюйте ті завдання, які ми сьогодні повинні виконати.

    • Ми повинні детально проаналізувати твір;

    • Нам потрібно оцінити вчинки героїв з позиції добра і зла;

    • Нам потрібно дати відповіді на запитання: чому люди повинні вибирати між добром і злом?

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

      • Чогось нового, невідомого

      • Позитивних емоцій

      • Цікавих вражень

  • Назвіть головні та другорядні персонажі казки. (головний персонаж – Хуха-Моховинка, другорядні персонажі – інші Хухи, що жили в лісі, чужий дід, лісник, коза Лиска й Оришка, господар, його дружина та двоє діток – братик і сестричка, а також Хо-Суховик)

  • Як називається опис зовнішності дійової особи у творі? (портрет)

  • З якою метою автор уводить у текст портрет? (щоб читачі уявили зовнішній вигляд персонажа, зрозуміли, як до нього ставиться автор, портрет дає уявлення про характер)

Головною героїнею казки є Хуха-Моховинка. У процесі аналізування твору нам потрібно записати короткий план характеристики цього образу.

  • Зачитайте портрет Хухи. Чи можна з портретної характеристики визначити ставлення автора до Хухи? Які слова допомогли це зробити?

  • Які почуття він у вас викликає? (ласки, бажання гладити її пухнасте тільце)

  • Зачитайте, як до неї ставилися всі її сестри. Чому?

  • Чому Хуха мала таке ім’я: Моховинка? (бо свою хатку в корінні сосни вона виклала м’яким зеленим мохом)

Хухи – доволі відомі міфічні істоти в слов’янській міфології. Вони мали добру вдачу, допомагали мандрівникам, що заблукали.

  • Розкажіть, які бувають Хухи? (у лісі живуть лісові Хухи, у скелях – печерні, понад річками та озерами – очеретянки, у бур’янах – бур’янки, у степу - степовички)

  • Якою була наша Хуха? (лісовою, ще й боровинкою, бо народилася в старому бору)

  • Що вас вразило у поведінці Хух? (вони живуть на одному й тому ж місці завжди і переселяються тільки тоді, коли хтось зруйнує їх оселю)

  • Прочитайте уривок від слів «А це буває дуже, дуже тяжко» і до кінця абзацу.

  • Кому належать ці слова: Хусі чи оповідачеві? (автору)

  • Що вражає автора цих слів у людях? (люди черстві)

  • Як автор висловлює у казці свою думку про те, чому люди дуже рідко можуть побачити Хуху? (як ми уже зазначали з тексту, Хухи міняли колір вовни в залежності від того, де вони знаходяться, тому були непомітними для людини. Але це не головне. Письменник наголошує, що люди взагалі дуже неуважні: вони мало дечого помічають коло себе)

  • Силам добра у творі протиставляються сили зла. Хто є носієм зла у казці? (дід)

  • Якої кривди зазнала Моховинка від діда? (темної зимової ночі старий дід прийшов до лісу і, рубаючи сосну, зруйнував хатинку Моховинки)

  • Як вели себе інші Хухи? Про що це свідчить? (Інші Хухи сумно дивилися, як плаче від сокири сосна, але нічого не могли зробити. Тоді Хо-Суховик відправив їх до Лісника, щоб вони пищали та шкрябали у віконце. Хухи так і зробили. Лісник зрозумів і помчався за ними. Дід, почувши гавкіт собак, утік. Сосну було врятовано, але оселя Моховинки була зруйнована.)

  • Чому Моховинка не залишилась в цьому лісі, хоч її і кликали до себе інші Хухи? (бо у них був звичай: кожна доросла Хуха повинна мати окрему хатинку)

  • Що сталося з Хухою далі? (Нещасна марно шукала у бору собі хатинку, бо в кожній норці вже жили Хухи. Моховинка довго бігла, вона вибилася із сил і набрела на людську оселю. Хуха поселилась у хліві, де жили кози.)

Вчитель

Звернімося до епіграфа уроку: «Не будь переможений злом, але перемагай зло добром». Це слова з Біблії, і належать вони апостолу Павлу.

  • Прокоментуйте вислів. (Не треба озлоблюватися, коли тобі причиняють зло, на зло все одно потрібно відповідати добром)

Але є погляди, відмінні від думки, висловленої апостолом Павлом.

  • Як ви розумієте слова відомого китайського філософа Конфуція: «За добро потрібно платити добром, а за зло – по справедливості»? (На добро потрібно відповідати добром, а ось за зло потрібно карати)

Як бачите, погляди апостола Павла і Конфуція не збігаються. Отже, у нас виникла проблема: як вчинити, коли по відношенню до тебе проявили зло? Давайте повернемося до твору і простежимо, як у даній ситуації ведуть себе персонажі казки, і чи допоможе це нам у житті, коли постане проблема вибору між добром і злом.

У вирішенні проблеми нам стане у нагоді учениця, яка до сьогоднішнього уроку отримала індивідуальне завдання. Вона підготувала переказ уривку із казки про подальше життя Хухи і передасть його від імені Моховинки. Також не забувайте про план характеристики Моховинки.

Художнє перевтілення

У хліві було тепло і затишно. До тварин приходили діти, годували кізок, доїли їх, залюбки гралися з Лискою та Оришкою. Тут, у хліві, я мала і теплу постіль, і запашне сіно, хліб і молоко. Але поряд не було жодної Хухи. Вдень і вночі я мріяла, щоб швидше відросла моя вовна, і я змогла повернутися до своєї батьківщини, бо немає нічого кращого за рідний край.

Але одного разу трапилося лихо. Коза Лиска заплуталася в сітці й жалібно мекала. Я кинулася до хати, муркотіла і пищала, але мене ніхто не бачив. І тільки коли господарі вийшли, наважилася показатись дітям. Я кричала: «Хутчіш! Лиска потрапила в біду!» Так була врятована моя приятелька. З того часу я подружилася з дітками, часто гралась з ними, разом нам було весело.

Але сталось непередбачуване. Коли я показувала дітям, як по деревах скаче білка, у хату зайшов той самий страшний дід, який зруйнував мою оселю і змусив покинути рідний ліс. Углядівши мене, він закричав: «Тікайте, діти! То ж Хуха!», і кинув сокирою. Я стала невидимою. Однак не встигла відскочити, і гостряк сокири влучив мені по ніжці. Дітки плакали, шукали мене, але я вискочила через відчинені двері, забігла у хлі, попрощалась з козами і повернулася в ліс, де мене радо зустріли інші Хухи. Там я знайшла нове житло. Хухи називали мене кривенькою Моховинкою, слухали мої оповідання про те, як цілу зиму прожила з козами і людьми.

Як виявилось, мені і втретє судилася зустріч із лихим дідом. Ідучи одного разу лісом, я почула стогін. Коли пригледілась, то побачила у сніговому наметі того, хто завдав мені стільки горя. Він лежав, привалений сосною, і просив у Господа простити всі його гріхи. У ту мить мені стало шкода безпомічного діда. Я забула про всі кривди і швиденько покликала інших Хух. Ми огорнули його теплом і розгребли сніг. З нашою допомогою дід зумів вибратися з-під завалів. Але коли побачив мене, то страшно закричав з переляку, бо вирішив, що я буду мститися. Але я заспокоїла діда, сказавши, що не пам’ятаю зла і завжди допомагаю тому, хто потрапляє в біду.

  • Чи вдалося учениці перевтілитися в Хуху-Моховинку?

  • Які риси характеру Хухи запишемо в зошиті? (любов до рідного краю, готовність на зло відповідати добром, сміливість)

Повернімось до нашої проблемної ситуації.

  • Чи правильно, на вашу думку, вчинила Моховинка у ситуації з дідом? (Правильно. Вона порятувала людину від смерті. Якби не зробила цього, то її б замучила совість. Та й дід після цього ніколи не зможе чинити зла.)

Отже, як бачимо, Хуха поступила так, як вчив апотол Павло: «Не будь переможений злом, але перемагай зло добром». Насправді це нелегко, але тільки так ми можемо перервати ланцюг зла, який призводить до ворожнечі й війни.

  • Зачитайте та прокоментуйте відповідь Хухи на дідове питання про подяку.

  • Як ви думаєте: чи дотримав дід своїх обіцянок? Чи став він добрішим, сердечнішим, людянішим? Обґрунтуйте свою думку. (Думаю, що так, адже Хуха показала, як треба вміти пробачати, жертвувати собою. Він переосмислив свою поведінку, свої вчинки, і в цьому йому допомогла Моховинка.)

Минулого уроку ви отримали завдання за бажанням: зобразити героїню казки такою, якою її малює ваша уява. Прокоментуйте свої роботи.

Пропоную вам останнє завдання під назвою

«Незакінчені речення»

  • Сьогодні я зрозумів… (що зло можна перемагати добрими справами, тоді у світі буде більше світла і добра)

  • Казка В. Королева-Старого вчить… (бути веселими, добрими, сміливими, любити життя і рідний край, шанувати дружбу)

  • На уроці мені було цікаво… (бо раніше я нічого не знав про Хух, це дуже милі міфічні істоти. У творі цікаво розповідається про пригоди Моховинки, я б хотів прочитати продовження цієї історії.)

Вчитель

Підходить до завершення урок, на якому ми проаналізували фантастичну, вражаюче світлу казку В. Королева-Старого, яка не скільки розповідає про цікаві пригоди міфічних істот, стільки змушує визначити кожного з нас, якою дорогою йти у житті – дорогою добра чи зла.

Хочу побажати, щоб у ваших серцях панували лише добро та любов, щоб життя кожного було схоже на казку, де зустрічаються тільки добрі герої.

Даруйте добро і радість іншим! Нехай ваші добрі вчинки стануть для вас звичними!

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

«Щоб дати учневі іскорку світла, учителю треба виховувати у собі сонце»
Коли в дитини загоряються цікавістю оченята, коли я бачу, що в дитячій голівці народжується ідея, коли дитя з радістю поспішає вранці...

мальовничій перлині Черкаського краю. Згадки дитинства
Думки, записані віршованими рядками чи проспівані піснею, об’єднують таких різних людей, коли ти знаєш, що поряд такі, як ти, коли...

Двадцять третя річниця незалежності України: Досягнення та перспективи
Чергова річниця незалежності України – це не тільки час, коли треба підбити підсумки пройденого країною, але й дата, коли належить...

Мій дідусь – моя гордість!
Я була вражена, коли в ранньому підлітковому віці вперше почула про події, що випали на життя діда. А коли стала вивчати світову...

Дорожня карта”: “Зарубіжна література”, 5 клас 12-річної школи юрій ковбасенко
Адже будь-яку діяльність можна порівняти з подоланням певного шляху. А коли цей шлях новий, то дійсно доречно вивчити його “карту”...

Мати Це, коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, І горить...
...

"Коли на південь відлетять журавлі"

Ніжин перша вузлова станція по залізниці з Києва у московському напрямку....
Ніжин – перша вузлова станція по залізниці з Києва у московському напрямку. З москвою Ніжин ріднить також схожість гербів І згадка...

В якому році був заснований Харків?
Коли було відкрито перший вищий навчальний заклад на Лівобережній Україні – Харківський колегіум?

Коли народився Т. Г. Шевченко?
А у Київському університеті, б у Петербурзькій академії мистецтв, в у Львівському університеті



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




i.ocvita.com.ua
Головна сторінка