Пошук по сайту

Історія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Тема: Іван Нечуй-Левицький. Цікава сторінка з біографії митця. «Запорожці» (фрагмент) – літературна казка про запорожців. Мета

Тема: Іван Нечуй-Левицький. Цікава сторінка з біографії митця. «Запорожці» (фрагмент) – літературна казка про запорожців. Мета





Тема: Іван Нечуй-Левицький. Цікава сторінка з біографії митця. «Запорожці» (фрагмент) – літературна казка про запорожців.

Мета: -    навчальна: дати цікаві відомості із життя поета; розповісти учням про побут, культуру, спосіб життя запорожців; вчити переказувати зміст твору, знаходити і коментувати описи портрети, характеризувати образ Карпа Летючого, напружені ситуації, визначати роль художніх засобів;
-    розвивальна: розвивати в  учнів уміння самостійно мислити, аргументувати власну думку, сприяти розвитку усного зв'язного мовлення;
-    виховна: виховувати почуття гордості за славну сторінку в історії України — Запорозьку Січ, любові до Батьківщини, допомогти учням усвідомити поняття лицарства, гуманних спонук до сміливих, рішучих вчинків.

Тип уроку: засвоєння нових знань і розвитку на їх основі вмінь та навичок.

Обладнання: портрет І.Нечуя-Левицького, фотографії, таблиця.

Епіграф:

Хто не знає свого минулого,

той не вартий щасливого майбутнього.

Максим Рильський
План уроку

І.Актуалізація опорних знань.

1.1.Слово вчителя.

1.2.Бесіда.

1.3.Робота з епіграфом.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

2.1. Слово вчителя.

2.2. Робота в зошитах.

III. Вивчення нового матеріалу.

3.1. Цікава сторінка з біографії митця.

3.2.Бесіда.

3.3. Виразне читання першої частини казки «Запорожці».

3.4.Бесіда за змістом прочитаного.

3.5.Словникова робота.

3.6 Робота над картиною С.Васильківського «Козаки у степу».

IV. Підсумок уроку.

4.1. Мозкова атака

4.2. Розв’язання проблемного запитання.

V. Оголошення і коментар домашнього завдання.

Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань.

1.1.Слово вчителя.

Про минуле нашого народу, про героїчну боротьбу проти іноземних загарбників, про незвичайну силу і мужність українських козаків ми дізнаємось з історії України, літописних джерел. Перші козаки з’явилися на порогах Дніпра, вони захищали та визволяли українців, які були захоплені у полон та продані в рабство. Козаків називають патріотами, бо саме безмежна любов до Батьківщини, до рідного краю і до українського народу надихала їх на героїчні вчинки.

1.2.Бесіда.

  • Скажіть, чи доводилось вам робити героїчні вчинки заради когось?

  • Чи є у вас любов до рідного краю, звичаїв, традицій?

  • Яких героїв рідного краю ви знаєте?

1.3. Робота з епіграфом.

Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього. Історія — це не просто дати і події, це — рідне і найдорожче, яке слід вивчати та шанувати адже ми — майбутнє.

- А чи замислювалися ви над тим, як ставитесь до рідного села, його старожилів?

- Що означає для вас вислів «любити батьківщину»?

- Зверніть увагу на дошку, там написані віршовані рядки, які ми взяли за епіграф до уроку. Прочитаємо та прокоментуємо слова М.Рильського. Протягом уроку спробуємо простежити, що означало для поета знати своє минуле.

II. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

    1. 2.1 Слово вчителя.

Отже, тема нашого уроку: «Іван Нечуй-Левицький. Цікава сторінка з біографії митця. «Запорожці» (фрагмент) – літературна казка про запорожців.» Сьогодні ми довідаємося про цікаву сторінку життя поета, серце якого було сповнене гарячою любов’ю до Батьківщини. А ще ми будемо працювати над казкою «Запорожці», де дізнаємося багато про культуру, звичаї запорожців, будемо переказувати зміст, характеризувати образи героїв, напружені ситуації, в які вони потрапляють. Ви дізнаєтесь, що ж таке лицарство та що людину спонукає до відважних, рішучих вчинків.
2.2 Робота в зошитах.

Запишіть дату, тему та епіграф уроку.
III. Вивчення нового матеріалу.

3.1. Цікава сторінка з біографії митця.
  «Всеобіймаючим оком України», «артистом зору» назвав Нечуя-Левицького Іван Франко. Справді, розмаїття тематики і проблематики творчості цього письменника, його художня майстерність відповідають такій оцінці.

  Народився Іван Семенович в м. Стеблеві на Черкащині в родині священика. Отримав богословську освіту, та обирає світське життя: працює учителем гімназії.  У побуті Іван Нечуй-Левицький був надзвичайно точним: сусіди могли по ньому перевіряти годинник. Щодня рівно опівдні за будь-якої погоди йшов на прогулянку до пам’ятника Володимиру-хрестителю, в руках – незмінна парасолька. У Києві, де він прожив понад 30 років, його знали в усіх ближчих крамницях, чемно поводилися з ним і навіть поступалися йому чергою.   

Дуже скромний, чутливий, закоханий у життя, письменник могутньої фантазії і багатьох життєвих спостережень, високе почуття людської гідності, непримиренність до всякого насильства, глибока моральна чистота.
  За захоплення українською старовиною, часами козаччини, на тему якої написав низку історичних романів і повістей, перебував певний час під наглядом поліції. Його літературна казка «Запорожці», вперше надрукована в журналі «Правда» 1873 року, постійно зазнавала цензурних утисків. З’явився цей твір майже через сто років після зруйнування військами Катерини ІІ. Умови для його написання були вкрай несприятливими, адже друкувати твору українською мовою заборонялося Валуєвським указом 1863 та Емським циркуляром 1876р. Цей твір є своєрідним продовженням народної традиції в зображенні козацького лицарства».
3.2.Бесіда.

1. Звідки родом Іван Нечуй-Левицький?

2. Ким працював письменник?

3. В якому журналі була надрукована літературна казка «Запорожці»?

4. Яку освіту здобув письменник?
3.3. Виразне читання першої частини казки «Запорожці»


(Перед читанням вчитель дає учням настанову, аби вони намагалися уявити зовнішність Летючого, звертали увагу на характеристику, яку дає йому автор, інші персонажі,спробували уявити дніпровські пороги, поміркували над їхніми назвами.)
 3.4. Бесіда за змістом прочитаного.
 1. Зачитайте портрет Карпа Летючого. Як ви розумієте таку авторську характеристику: «…мав увесь хист, усю вроду запорозьку»? (Вчитель наголошує на тому, що в такий спосіб автор передає бачення українського парубка – молодого потомка славних запорожців).
 2. Чому саме йому отаман доручив провести байдак порогами? (Не лише тому, що він гарний на вроду, а завдяки рисам його характеру. Варто спостерегти такі авторські прийоми зображення персонажа: «добре знав всі пороги», «любив пороги, бо зріс коло них», «любив летіти стрілою прудким козацьким ходом через пороги, летіти птицею з лави н лаву», «гаряче лице»).).
 3. Які приготування зробили гребці перед походом? Чому вони так тривожились?
 5. Знайдіть і прочитайте опис порогів. Чому вони мають такі назви?
 6. Перекажіть, як гребці долали дніпровські пороги. Які почуття викликав у вас цей епізод? (проаналізувати мовні засоби, за допомогою яких автор передає напружену боротьбу зі стихією. Йдеться про порівняння: «як стріла», «як порожня бочка»; метафори: «зашуміла вода і заревла», «байдак загув і полетів з лави на лаву»).     

3.5.Словникова робота.

Чи зустрілися у тексті твору незнайомі для вас слова?

Шамнути – (діалект) – налягти на весла.

Крілики – кроленята.

Лучче – краще, пильніше.

Кунтуш – різновид верхнього одягу.

3.6 Робота над картиною С.Васильківського «Козаки у степу».

(див. у дод.)

- Які настрої викликає картина?

- Якими постають козаки (гордовиті, наче володарі степу…).

- А що ви вже знаєте про козаків.
IV. Підсумок уроку.

4.1 Мозкова атака

1. Яке справжнє прізвище Івана Нечуя-Левицького? (Левицький)

2. У якій родині народився письменник? (Священика)

3. Де народився Іван Нечуй-Левицький? (Стеблів на Черкащині)

4. Чи писав письменник про історію України? (Так)

5. Ким працював І. Нечуй-Левицький? (Учителем)

6. Де жив головний герой «Запорожців» Карпо Летючий? (с. Старі Ходаки)

7. Ким був Карпо Летючий? (Лоцман)

8. По якій річці плавав хлопець? (Дніпро)

9. Чий це портрет: «Високий чорнявий та кучерявий... Гарний з лиця, гарний з стану, кругом гарний, ще й сміливий...»? (Карпо Летючий)

10. Хто порекомендував купцям Карпа? (Отаман)

11. Як звали отамана? (Іван Музика)

12. Про що розпитували запорожці у хлопця? (Про Україну)

4.2. Розв’язання проблемного запитання.

- Звернемося до епіграфу нашого уроку ще раз. Хто не знає свого минулого,

той не вартий щасливого майбутнього.

Чи можемо ми стверджувати, що хто не знає свого минулого, той і справді не вартий свого майбутнього? Що означає для вас знати історію свого краю?

- Які слова запозичили б ви у поета М.Рильського, щоб висловити своє ставлення Батьківщини?

V. Оголошення і коментар домашнього завдання.


 Скласти план до першої частини, переказувати її. На уроці слід подати орієнтовний план.
1.    Портрет і вдача Карпа Летючого.
2.    Почесне доручення.
3.    Приготування до походу.
4.    Перехід через Кодацький поріг.
5.    Біля Ненаситця.
6.    Страшний Крутько.

А також намалюйте Карпа Летючого, яким ви собі його уявляєте.
Література

1.Календарно-тематичне планування з української літератури. – Тернопіль, 2011

2. Пасічник Є.А. Методика викладання української літератури в середніх навчальних закладах. – К.: Ленвіт, 2000.

3. Українська література. Програма для загальноосвітніх навчальних

закладів. 5-12 класи. За ред. Р. В. Мовчан

4. Шабельникова Л.П. Українська література Підручник 5 клас. – К.: Грамота 2005







На фото І.Я.Франко та І.Нечуй-Левицький




поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Виникнення українського козацтва та Запорізької Січі
Нечуй-Левицький «Запорожці». Літературна казка про запорожців. Показ письменником лицарства, гуманності, патріотизму, сміливості,...

Література 5 клас Тема. І. Нечуй-Левицький. Літературна казка «Запорожці»
Карпа Летючого, визначати роль художніх засобів; розвивати в учнів уміння самостійно мислити, аргументувати власну думку;допомогти...

Дяченко П. Г. Чорні запорожці. Спомини командира 1-го кінного полку...
Чорні запорожці. Спомини командира 1-го кінного полку Чорних запорожців Армії унр. Київ: Стікс, 2010. 448 с

10 кла сс
С. нечуй-левицький. «Кайдашева сім’Я» соціально-побутова повість-хроніка. Реалізм твору, вічна актуальність проблеми батьків І літей....

«А, ось вона, Січ!» ( за повістю М. В. Гоголя «Тарас Бульба»)
«Тарас Бульба», таблиці: «Жанри епосу», «Тарас Бульба», репродукції картин: «Козак в степу» – С. Васильківського; «Дума про козака...

Літературна гра «Іду з дитинства до Тараса» Мета
Мета: перевірити знання учнями відомостей про життя І творчість Т. Г. Шевченка, ознайомити учнів з науковими та художніми творами...

Німеччина-Україна: 1 партнери у Європі Знайомство. Бондаренко 2 Тамара...
Червня- міжнародний 8 день боротьби протии зловживання наркотиків а у народі кажуть

Тема: Т. Г. Шевченко «Іван Підкова». Вираження в художньо-образній формі волелюбних ідей. Мета
Тема: Т. Г. Шевченко «Іван Підкова». Вираження в художньо-образній формі волелюбних ідей

Інтелектуальна гра «Літературна веселка»
Мета: перевірити знання учнями відомостей про життя І творчість Т. Г. Шевченка, ознайомити учнів з науковими та художніми творами...

Тема уроку : цікава географія україни мета уроку
Мета уроку: поглибити знання учнів з фізичної географії України; розвивати навички роботи з фізичною картою, розширити науковий світогляд,...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




i.ocvita.com.ua
Головна сторінка