Пошук по сайту

Історія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

«Уроки рідного слова» Методична розробка

«Уроки рідного слова» Методична розробка





Сторінка1/4
  1   2   3   4
Відділ освіти і науки Маневицької райдержадміністрації

Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів с.Четвертня
«Уроки рідного слова»

Методична розробка

уроків літератури рідного краю

http://www.volyn.com.ua/photos/r-5894.jpg


ніна горик. біографія, творчість на сайті української поезії

Автор

Михальчук Н. М.
Маневичі – 2014

Назва навчального (навчально – методичного) видання цикл уроків літератури рідного краю.

Тип навчально – методичного видання методична розробка.

Повна назва навчального закладу загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів

с. Четвертня.

Кількість сторінок 45.

Анотація.

Цикл уроків літератури рідного краю розроблено згідно вимог Програми з української літератури з метою розвитку читацької активності учнів. Кожна розробка вирізняється насиченістю інноваційних прийомів і методів навчання. Тексти для уроків підібрано відповідно до вікових особливостей школярів.

Для вчителів української мови та літератури загальноосвітніх навчальних закладів.
Розробник

Михальчук Наталія Миколаївна – вчитель української мови і літератури,

вчитель вищої категорії

Рецензент

Базарнова Надія Петрівна – вчитель української мови і літератури,

вчитель вищої категорії

Навчально – методичне видання затверджено радою методичного кабінету Маневицького району

Протокол №2 від 12. 03. 2014 року

Зміст

  1. Вступ 4

  2. Василь Гей. Сповідь душі у віршах. 5

  3. Моя земля – моє Полісся. Образ рідного краю

у творчості поетів Волині. 15

  1. Афганська тематика у творчості Василя Слапчука. 29

  2. Література 45


Вступ


Чинні сьогодні програми з української літератури включають два уроки літератури рідного краю, на яких учитель ознайомлює учнів із доступними для сприйняття і цікавими для школярів творами письменників – земляків. 
Рубрика «Державні вимоги до рівня освітньої підготовки учнів» містить перелік основних усвідомлених знань, умінь, навичок, передбачених певною темою. Учні повинні знати письменників, що народилися в рідному краї, їхні твори, розуміти зміст цих творів. Повинні вміти виразно читати і висловлювати власну думку про них.

Для досягнення цих вимог учитель вибирає такі технології навчання, які б забезпечували всебічний розвиток дитини.

Творчий учитель – словесник, не відкидаючи перевірених часом традиційних методів, прийомів, форм роботи з учнями, шукає нові шляхи удосконалення навчально – виховного процесу. Мета уроку літератури – відкриття неповторного «Я» кожної дитини, створення умов для її самореалізації у процесі спілкування з художнім текстом, учителем, товаришами.
У запропонованому посібнику подано оригінальні конспекти уроків літератури рідного краю.

Використання матеріалів посібника допоможе учителям української літератури урізноманітнити навчально – виховний процес, зацікавити учнів, спонукати їх до активної творчої діяльності, сприятиме пошукові власних вирішень тих чи інших навчальних завдань.

Діти повинні гордитися тим, що на рідній, близькій і знайомій їм землі є талановиті люди, які живуть і творять для добра і краси. Споглядаючи за їх долею, вивчаючи їх твори, школярі спонукатимуть себе до кращих вчинків, розумних дій, усвідомлюючи себе частиною великого народу України. 


Василь Гей

Сповідь душі у віршах
http://www.biblioteka.volyn.ua/wp-content/uploads/2012/02/image1.jpeg


Тема уроку. Василь Гей. Сповідь душі у віршах.
Мета уроку. Розкрити сторінки життя і творчості Василя Гея, допомогти учням осмислити особливості ліричного таланту поета, формувати вміння аналізувати поетичний текст, висловлювати власні міркування;

розвивати пам’ять, логічне мисленя, увагу, навички виразного читання;

виховувати любов до культури рідного краю, естетичні смаки.
Обладнання. Збірки творів Василя Гея, фотографії поета, мультимедійна

презентація картин природи.
Тип уроку.  Урок літератури рідного краю.


Хід уроку


І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
1. У супроводі мелодії звучить слово вчителя.

ДЕНЬ НАРОДЖЕННЯ

На Василя Великого року сорок другого,

в поліській хаті білостінній,

що задивилась вікнами широкими у світ

/над вікнами – наличники,

де різьблені пташки щебечуть і донині,

шибки – в обіймах крил віконниць голубих/,

перед святими образами посеред світлиці,

що пахла свіжиною,

пирогами й квасолею і медом,

Рік Новий нову радість

на руках тримав.

А в хаті на дві сім’ї

ще небагато – п’ятеро дітей,

та всі – майбутні  прялі, ткалі.

полільниці та жниці,

і жодного поки що орача.

І от, нарешті сталось –

у світ кривавий, ненажерний,

що все жував ковтав гарматне м’ясо,

полинув крик не смерті, а життя;

схвильованій, зраділій враз родині

подав свій голос,

наче пісню /не «ура» - «у-а-а»/,

плугатарів одвічних син і внук.

А Рік Новий, доземно поклонившись,

промовив щиро, лагідно

до Геїв:

«Ось тобі, пане Степане, кровина твоя,

ось тобі, діду Прокопе, мрія твоя,

ось, тобі, славна родино,

орач, садівник і коваль,

Великий Василь

вам малого приніс Василя.

Нехай він здоровим зросте

і добром зацвіте.

Хай простелиться доля, мов земля барвінкова,

хай тяжіє до поля його стежка ранкова.

Його вроду і силу, його душу багату

щоб і доля любила, і любили дівчата;

щоб умів розуміти звуки, тайнощі мови

листу, колоса й вітру, джерела і діброви,

щоб як прийде порою біль і душу розкрає,

припадав за снагою до грудей рідно краю;

а лихої години, в час німого погрому

не продав України нізащо і нікому.

Сію, вію. Посіваю, як годиться, примовляю:

«Ходить Ілля на Василя,

носить зерно золоте:

де рукою махне – там жито зросте.

Роди, Боже, і жито, й пшеницю.

У полі – зерно, у хаті – добро,

коноплі під стелю на велику куделю.

Дай вам, Боже, у щасті, здоров’ї

прожити від Нового Року до Богоявлення,

від Богоявлення – до ста літ,

хай розвидняється довго вам світ».

На Василя Великого року сорок другого

раділа хата і раділа мати,

бо ще не знала в цю святу годину,

в ту мить, як Рік Новий вітав родину,

цей сорок другий рік

стелили вже їй долю удовину.   
2. Учитель. 

Це – автобіографічний твір талановитого митця, невтомного трудівника, людини щирої, душевної, людини, що живе поруч із нами Василя Гея. Син селянського роду, за покликанням – поет. Джерела його натхнення, тривог і роздумів – знамениті волинські озера, чудова та вже зранена природа Полісся, материнська хата і поле козацької слави під Берестечком, духовні традиції народу і пам’ять про воєнне лихоліття.

«Творчий жнивень — як на ранніх зорях перейдена дорога косаря, що вийшов удосвіта й до самого полудня веде свій пахучий покіс.
І ранішнім покосом, і чорною скибою поля, і стиглим жнивом, і споришем удовиного подвір’я дихає слово Василя Гея, залюбленого у рідну волинську землю так, як птах залюблений у небо»,- так охарактеризувала творчість

Василя Гея Марія Якубовська.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Вступне слово вчителя.

На сьогоднішньому уроці ми разом із письменником пройдемо його життєвими дорогами, дізнаємось про творчу долю митця, спробуємо зазирнути у неповторний світ його поезії, щоб пережити те, що переживала

його неспокійна душа.
Запис теми та епіграфа уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Учитель
Уявіть, що вам потрібно взяти інтерв’ю у поета. Подумайте, про що б ви хотіли запитати у нього? Підготуйте запитання і запишіть його. (Учні записують запитання і передають учителю). До цих запитань ми повернемось пізніше, а зараз налаштуймося на поетичну ноту і послухаймо

твори Василя Гея.

Учні читають вірші (на фоні демонстрації картин художників – пейзажистів). (Мультимедійна презентація «Природа рідного краю»).

«Пейзажна лірика зими»
«Ясна, медова, ягідна пора» 

Учитель. Отже, хто він, автор таких проникливих рядків? Давайте

послухаємо розповідь про поета.
Учень. 

Наді мною, над війною, над ланами,

Над сльозами сорок п’ятої весни

Чаклували, надривались руки мами,

Переорювали долі полини.

Закипали, зацвітали далі й доли,

Поверталися від смерті до життя,

І в мені так тонко й тепло грали бджоли

Здивування, раювання, відкриття.

Усміхалась рідно мама через силу,

Поправляючи ряденце на мені:

Хай довкіл – вода біди, хай пухнуть жили,

Та зійдуть на власнім полі й кращі дні.

Письменник Василь Гей народився 14 січня 1942 року в селі Заболоття Любомльського району Волинської області.

Після закінчення середньої школи в селищі Головно працював завідувачем бібліотеки та вчителем у рідному селі. В дитинстві мріяв стати інженером, деякий час навчався в політехнічному інституті. Але сталося по – іншому. Потяг до слова привів Василя Степановича до Українського поліграфічного інституту імені Івана Федорова (нині Академія друкарства) у Львові, який закінчив з відзнакою в 1974 році, здобувши фах літературного редактора.

Першою справжньою заявкою на літературне ім’я письменник вважає надруковану 16 липня 1968 року в газеті «Літературна Україна» добірку віршів з передмовою Дмитра Білоуса «Поезії Василя Гея». Після виходу першої збірки поезій «Закон вірності» Гея В.С. було прийнято до Спілки письменників України (1974).

Багато сил віддав Василь Степанович роботі з творчою молоддю. Працюючи кореспондентом (1970 – 1989), водночас був керівником обласної літературної студії «Лесин кадуб», з якої вийшли відомі нині поети і прозаїки. З 1989 по 2006 роки очолював Волинську організацію Спілки письменників України. Василь Гей став ініціатором та організатором видання альманаху «Світязь» обласної письменницької організації, упорядником і редактором 11-ти його випусків (1992 – 2005).

Творчість письменника пронизана безмежною любов’ю до отчого краю, вірою в мудрість народу, життєдайну силу рідного слова. Автор вважає, що він спочатку син своєї землі, рідного поліського краю, а вже потім поет: «Ми найперше – сини. Опісля рядові, генерали, зави, зами, керуючі та сівачі»
(вірш «Ми найперше – сини»).

Патріот української мови В. Гей багато творів присвятив рідному слову, котре незважаючи на всілякі утиски, живе і відроджується, мелодійно дзвенить «вітром у житі, співом жайвора, сріблом криниць» (вірш «Мужня мова»).

У 1993 році вийшла збірка «Під сузір’ям калини» – своєрідний природо – народознавчий календар, адресований школярам і педагогам.

«Яворник» – перша книжка художньої прози В.Гея, за яку автор удостоєний Всеукраїнської літературної премії імені Андрія Головка (1996).
Щедрим є доробок письменника на пісенній ниві. Ряд пісень, які виконують професійні і самодіяльні колективи України, поет створив у співпраці з такими відомими композиторами, як Анатолій Пашкевич, Микола Збарацький, Віктор Герасимчук, Олександр Синютін.

Василь Степанович – частий і бажаний гість в бібліотеках області, на зустрічі з ним з нетерпінням чекають користувачі сільських, районних, обласних бібліотек. Він неодноразово був головою шкільного обласного літературного конкурсу на кращий власний поетичний чи прозовий твір «Думи і мрії», який організовує Волинська обласна бібліотека для дітей.

Поет, прозаїк, публіцист, автор 25 книг для дітей і дорослих, багатьох статей у всеукраїнській та обласній пресі. Лауреат Міжнародної премії імені Дмитра Нитченка, Всеукраїнської премії імені Андрія Головка та обласної літературно – мистецької премії імені Агатангела Кримського. Заслужений діяч мистецтв України.

Учитель. Усі ви читали вірші Василя Гея, опрацьовували вступні статті до його збірок. Сподіваюсь, добре підготувались до уроку і зараз поділитесь своїми враженнями. Спробуємо подивитись небайдужим поглядом, а ще серцем на творчість нашого земляка. Нехай кожен із вас у своїх міркуваннях відштовхнеться від конкретної поезії, яка знайшла відгук у душі, схвилювала, спонукала до роздумів. Крім того, крізь призму поезії проступив образ автора, його громадянська позиція. А урок ми проведемо у трохи незвичній для нас формі: уявіть, що ви знаходитесь зараз не у класі, а в студії. Отож, я пропоную вам поділитись своїми відкриттями перед мікрофоном нашої радіостудії у

передачі « Я так думаю».

Учень 1. Я так думаю: Василь Гей понад усе любить свою Батьківщину, з синівською ніжністю звертається до неї, саме їй адресовані його щирість, його тепло, його гордість.

(Вірш «Свято Берегині на Волині»).

Учень 2. Василь Гей – щирий патріот своєї Батьківщини, якого турбує доля співвітчизників. Поет вважає, що українці гідні кращої долі. Я так думаю, і на підтвердження своєї думки хочу прочитати вірш «Голос криниці».

(Вірш «Голос криниці»).

Учень 3. Я так думаю: поет схиляється перед духовними поводирями нації, з великою пошаною пише вірші – посвяти відомим українцям,які не сприйняли задушливої атмосфери облуди і фальшу тоталітарної системи і були знищені нею. 
(Вірш «Остання мить Валер’яна Поліщука»).

Учень 4.  Ще змалку василь Гей пізнав страждання і біду. Роки воєнного лихоліття затьмарили дитинство поета. Біль пережитого вилилася у поезіях

Василя Гея.
(Вірш «Голод»).
Учень 5. Свої вірші Василь Гей присвячує і нашій рідній українській мові, котра, незважаючи на всілякі утиски, живе і відроджується, мелодійно дзвенить «вітром у житі, співом жайворонка».

(Вірш «Мужня вода»).

Учень 6. Професія хлібороба – почесна і мужня. Поет пишається людьми, котрі в критичну хвилину можуть ціною власного життя відвернути загрозу від хліборобського поля. Про це йдеться в баладі «Двобій». В ній поет оспівує хоробрість молодого комбайнера, який вступив у боротьбу з пожежею і переміг.

Учень 7. Кілька наступних рядків змушують нас задуматись над такими поняттями, як добро і зло, милосердя і бездушність, з якими часто доводилося зустрічатися поету. Я так думаю,і хочу прочитати вірш, який

мене особливо вразив.
(Вірш «Їздова»).

Учень 8. Я так думаю: вірші Василя Гея – це справжні шедеври пейзажної лірики. Особливо сподобався мені вірш « Земна краса не знає вихідних»,

який я зараз прочитаю.
IV. Підсумок уроку.
1. Підсумкове слово вчителя.
Отож , підсумовуючи усе сказане вами, ми можемо зробити висновок:

напрочуд щедра і багата творча палітра поета, надзвичайно широкі тематичні обрії його поезії. Важко сказати, за яку із тем нашого сьогодення і минувшини він не береться в своїх творах. Згадує про відлуння Чорнобильської катастрофи та Великої Вітчизняної війни, важкі і голодні повоєнні роки, про непрості проблеми воїнів – афганців, виливає біль душі за «неперспективні» села, що зникають з лиця землі, славить героїв Берестецької битви, гнівно картає різної масті пристосуванців, антиперебудовників.

2. Робота із запитаннями, які учні записали на початку уроку.
Скажіть, чи отримали ви відповідь на свої запитання впродовж уроку? (Учитель зачитує запитання, учні дають коротку відповідь). 
А зараз я хочу запропонувати вам послухали вірш Василя Гея, який є своєрідним заповітом автора усім присутнім на цьому уроці.

(Заздалегідь підготовлений учень читає напам’ять поезію Василя Гея).

Де тури ходили, де лебедів крила

Здіймали молитву дуліба увись,

Так довго Волинь свою волю ростила,

Так довго народ наш на волю моливсь.
Так часто їй очі клювали ворони,

І зайда її шматував, наче рись,

На палях, на пнях, на валах охоронних

Звелися Любомль, Володимир, Турійськ.
Стоїть на горбах, берегах, на рівнинах,

Де зріє духовне і хлібне зерно,

На їхніх раменах звелась Україна

І вмила від крові своє знамено.

Цінуймо, цілуймо свободу, як вроду,

Як воду, що з душ наших сажу зніма.

Без волі немає народу, ні роду,

Без неї і рідного слова нема…
Щоб нашою кров’ю більш ворог не бризкав,

Щоб ми свою волю в тепло сповили,

Велить нам душа і земля материнська,

Велить нам прадавня і вольна Волинь.
V. Оцінювання і мотивація навчальних досягнень.
Домашнє завдання.

  1. Перечитати поезії Василя Гея.

  2. Намалювати ілюстрації до творів поета.


Моя земля –

моє Полісся

Образ рідного краю

у творчості поетів Волині

  1   2   3   4

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Методична розробка національна ідея як складова державотворення в...
Методична розробка заняття з дисципліни «Історія України». Підготувала Ноженко І. В. – викладач Артемівського індустріального технікуму...

Шевчен кові уроки для сучасника
Методична розробка виховної години для студентів ІІ курсу (до 200-ї річниці з дня народження Т. Г. Шевченка)

Методична розробка проведення відкритого уроку з економіки «Ринок капіталів»
Дана методична розробка вміщує досвід викладача по проведенню уроку засвоєння нових знань з використанням інформаційно-дослідницької...

Методична розробка проведення позакласного заходу з економіки «Грошима...
Дана методична розробка вміщує досвід викладача по проведенню позакласного заходу по формуванню економного мислення учнів І культури....

Методична розробка позакласних заходів з правознавства Патрай Наталія...
А звідки ж учні можуть почерпнути правові знання? Звичайно, з уроків правознавства, годин спілкування, позакласних заходів на правову...

Методична розробка на тему «Розпізнавання асортименту парфумерно-косметичних товарів»
Методична розробка на тему «Розпізнавання асортименту парфумерно-косметичних товарів» розроблена відповідно до робочої навчальної...

Методична розробка «методика проведення уроку «творча майстерня побудови знань»
Методична мета: Активізація самостійної творчої роботи учнів шляхом впровадження технології «Творча майстерня»

Методична розробка «методика проведення уроку української літератури...
...

Методична розробка позакласного виховного заходу на тем у: «Ми нація...
...

Сценарій виховної години. 0 Висновки. 0 Література. 0 Самоаналіз....
Укладач : Свирида Наталія Борисівна –викладач економічних дисциплін, магістр, спеціаліст вищої категорії



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




i.ocvita.com.ua
Головна сторінка