Пошук по сайту

Історія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Урок 1 Тема. Вальтер Скотт як засновник жанру історичного роману

Урок 1 Тема. Вальтер Скотт як засновник жанру історичного роману





Сторінка1/3
  1   2   3


Урок 1

Тема. Вальтер Скотт як засновник жанру історичного роману

Мета: надати відомості про життєвий та творчий шлях В. Скотта, розкрити роль письменника в розвитку жанру історичного роману ,зв'язку роману « Айвенго» з фольклором , на прикладі образу Локслі показати вплив народних балад на обрану систему творів , висвітлити новаторство Скотта у зображенні образу Робіна Гуда, поглиблювати знання учнів з теорії літератури;

розвивати вміння визначати та переказувати ключові епізоди великих епічних творів, навички компаративного аналізу художніх творів;

виховувати повагу семикласників до історичного минулого.

Обладнання: портрет В. Скотта, виставка його книг, тексти роману « Айвенго»,додатковий матеріал.

Методичні стратегії: складання таблиці, метод « Джигсоу»,система позначок «Допомога»,«Гронування», «кола Вена», «Сенкан»

ФОПД: індивідуальна, групова.

ХІД УРОКУ

Великий талант, що не має собі рівних… у ньому відкривається зовсім нове мистецтво,яке має свої власні закони.

Й. В. Гете

І. Евокація


В. Скотт
1. Ім'я Вальтер Скотта ви чуєте не вперше. Що відомо вам про життя і творчість цього письменника?

«Айвенго» Англійський письменник

Засновник історичного роману

Середньовіччя

2. Визначення учнями власних цілей уроку.

- Про що ви хотіли б дізнатись під час вивчення біографії і творчості В. Скотта?

3. Слово вчителя.

На деякі запитання ви одержите відповіді на сьогоднішньому уроці, на інші-на наступних, а на треті - самостійно знайдете відповіді в літературі. Матеріал перед вами. На його вивчення вам - 7 хвилин. За цей час підготуйте повідомлення із зазначеної теми.

ІІ. Осмислення

Метод «Джигсоу».

1. Робота в малих групах (4 групи)

2. Виступ учнів

1 група. Дитинство В. Скотта та юриспруденція в його житті

Вальтер Скотт народився 15 серпня 1771 року в Единбурзі, столиці Шотландії. Походив він із старовинного шотландського роду. Батько його був адвокатом.

Дев'ята дитина в сім'ї (усього було дванадцятеро, але шестеро померло ще немовлятами), хлопчик ріс хворобливим, батьки увесь час побоювалися за його життя. У віці півтора року у Вальтера виявилися ознаки дитячого паралічу, внаслідок якого він довгий час не ходив. Малюка відправили до діда-фермера, щоб хлопець мав змогу дихати свіжим повітрям. Дід та тітка Джанет доклали неймовірних зусиль, щоб хвороба відступила. Але Скотт на все життя залишився кульгавим. Ця його вада викликала насміхання у братів, але хлопець перемагав їх розумом і веселим характером. У Вальтера була феноменальна пам'ять, завдяки якій він запам'ятовував безліч шотландських балад, легенд, казок, пісень, що їх йому розповідала й співала бабуся. Хлопець багато подорожував з тіткою, котра возила його на різноманітні курорти, щоб поправити здоров'я свого небожа. На одному з таких курортів Вальтер відвідав театр і вперше побачив п'єсу В. Шекспіра. Враження були такими великими, що ін. захопився творами славетного драматурга, читанням і почав мріяти про літературну працю.

Коли Вальтеру виповнилося сім років, його перевезли до батьків і відправили до школи. Через п'ять років він вступив до Единбурзького коледжу на юридичний факультет, як того бажав батько. Юриспруденція мало приваблювала юнака, але він не міг суперечити волі батька й розумів, що повинен забезпечити себе матеріально. Невдовзі він починає виконувати дрібні доручення адвокатській конторі свого батька, а з 1789 року вивчає право.

- Коли народився Вальтер Скотт, в якій сім'ї ?

- Чому В. Скотт був кульгавим?

- Коли відбулася перша зустріч із творами В. Шекспіра?

- Де навчався юнак, чому вивчав право?

2 група. Збирання творів шотландського фольклору

Саме в цей час В. Скотт серйозно захоплюється збиранням творів шотландського фольклору, спогадів про важливі події героїчного минулого. Він багато подорожує, знайомиться з місцями героїчних подій, оглядає руїни старовинних замків. Цій праці майбутній письменник присвятив більше десяти років і в 1802 – 1803 рр. видав три збірки давніх шотландських пісень. Окрім того, зібрані матеріали він використав під час роботи над романами на історичну тему.

Адвокатська кар’єра В. Скотта була успішною: він став шерифом і секретарем Вищого суду Шотландії.

В. Скотт плідно працює й на літературній ниві: постійно друкує в журналах статті й рецензії, пише передмови до видань. У 1800 році вийшов його перший оригінальний твір – балада «Вечір Святого Іоанна». Протягом 1802 – 1803 років він створює власні балади в народному дусі та романтичні поеми, що увійшли до збірок «Пісня останнього менестреля» (1805), «Марміон» (1808), «Діва озера» (1810 р.). Ці твори принесли Скоттові славу й визнання.

За життя В. Скотт зазнав слави національного поета. Король Георг IV запросив його стати придворним поетом, але він відмовився, не вважаючи себе видатним літератором. Його обрали почесним громадянином Единбурга, англійський монарх подарував письменникові титул баронета й звелів помістити його портрет у галереї королівського палацу.

- Як працював В. Скотт над збиранням фольклору?

- Коли вийшли збірки шотландських пісень?

- Літературна діяльність письменника.

- Слава національно поета.

3 група. Романи В. Скотта

Проте в цей час на поетичному небосхил Англії яскраво засяяла зірка іншого поета Дж. Байрона. У п’ятдесятилітнього В. Скотта вистачило мудрості усвідомити, що змагатися з ним у поезії - справа марна й безперспективна. Він почав шукати свій шлях у літературі й вирішив спробувати себе в прозі. Не бажаючи ризикувати своїм ім'ям, В. Скотт анонімно надрукував у 1814 році свій перший роман «Уеверлі». Як автор «Уеверлі» він видав романи «Пуритани» (1816), «Роб Рой» (1818), «Айвенго» (1820), «Квентін Дорвард» (1823), «Вудсток» (1826), «Перська красцня» (1828). «Великий Невідомий» - так тепер називали його в розмовах і пресі, хоча найбільш проникливі читачі, у тому числі й Байрон, швидко здогадалися, хто із сучасних письменників міг так знати і зобразити Англію. Однак поет не розголошував таємниці В. Скотта до того часу, поки той сам не зізнався читачам у всьому.

- Чому В. Скотт друкувався анонімно?

- Які романи написав письменник?

- Чи здогадувалися сучасники, хто автор цікавих романів?

4 група. Таємниці творів В. Скотта

Чим пояснюється така поведінка письменника? Причин багато, і ми можемо висловити лише деякі припущення. Відомо, що цей час Скотт займав високу державну посаду - секретаря Вищого суду. Можливо, він вважав, що заняття літературою несумісне з його службовим становищем. Не слід забувати того факту, що до нового жанру письменник звернувся уже досить відомим літератором. Тому, звичайно, зрозуміли його побоювання, що історичні романи не будуть популярними і це негативно відобразиться на його літературній кар’єрі. Окрім того, В. Скотт дуже любив усілякі таємниці, вигадки навколо свого імені й іноді сам їх створював. Та щоб там не було, а загадковість невідомого автора «Уеверлі» сприяла кращому продажу книг, зацікавленості ним з боку читачів.

В. Скотт віддав літературі надзвичайно багато сил. Він не полишав писати навіть під час тяжкої хвороби. Його слава росла з кожним роком, а письменник ставився до неї досить скептично. Для нього важливіші були щирі дружні стосунки, допомога бідним. Він був дуже уважним до молодих літераторів, завжди підтримував їх морально і матеріально. Таким добрим,розумним,веселим,скромним і запам’ятався він сучасникам.

Творчий доробок письменника становить 28 романів, декілька оповідань та повістей, історичні праці «Історія Шотландії», «Життя Наполеона Бонапарда».

Помер В. Скотт 21 вересня 1832року в Абботсфорді. Та слава пережила його, а історичні романи й досі знаходять нових прихильників у різних країнах світу.

  • Чим пояснюється таємничість творів В. Скотта?

  • За що його поважали сучасники?

  • Який творчий доробок письменника?

Робота з підручником.

3. Прослухавши відповіді товаришів, ви дізналися багато про життя і творчість В.Скотта. Щоб з’ясувати ,що ви не знаєте, пропоную прочитати у підручнику статтю про В. Скотта , користуючись системою позначок «Допомога».

˅ - відома інформація; ? - дивує і викликає інтерес;

+ - нова інформація; ! - незрозуміле;

– - суперечить тому, що знаю; NВ - дуже важливо ,потрібно

запам’ятати

- Що нового ви дізналися про життя В. Скотта ?

4.Теорія літератури

- Які заслуги В. Скотта в жанрі роману?

Історичний роман – різновид роману , в якому історія тісно переплітається з авторським вимислом,є не лише «декорацією», художнім тлом оповіді, а й рушієм сюжету; художньо досліджуються закони історі.

- Використовуючи метод «Гронування», доведіть, що роман

«Айвенго»- історичний.

Англія ХІІст.,1194р.

Роман «Айвенго» - Боротьба саксонів з норманами

історичний Річард І Левине Серце

Принц Джон

Бесіда

5. Вальтер Скотт захоплювався збиранням творів шотландського фольклору. Як знання з фольклору вплинули на події роману «Айвенго»?

- З яким героєм ви вже знайомі?

- Чи однакові враження справив на вас Робін Гуд як герой народних балад та як персонаж роману Вальтера Скотта?

6.Робота в парах.

Використовуючи прийом «Кола Вена», здійсніть компаративний аналіз образів Робіна Гуда з фольклорних балад та Локслі з роману «Айвенго» за таким планом:

1.Портрет

2.Одяг

3.Мистецтво

4.Участь у турнірах

5.Місце перебування

6.Друзі

7. Вороги

8. Ставлення до знедолених та бідних

9. Ставлення до багатих

10. Стосунки з Річардом Левине Серце.

- Презентація роботи.

ІІІ. Рефлексія

1.Слово вчителя.

Думаю,що уявлення про В. Скотта як про письменника і людину у вас склалося.

2. Робота учнів над складанням сенкану «В. Скотт».

В.Скотт

1. Шотландець

2. Збирач фольклору

3. Поет

4. Таємничість, загадковість

5. Добрий, розумний, веселий

3. Робота з епіграфом.

- Про яке «нове мистецтво», пов’язане з творчістю В. Скотта, говорить

Й. В. Гете.

IV. Інформація про домашнє завдання

Написати есе «В. Скотт – шотландський чарівник».

Завдання для мікрогруп:

  1. Дібрати матеріал, в якому показано життя Середньовічної Англії;

  2. Створити ілюстрації до роману за темами : «Житло героїв», «Мода Англії XІІ ст.».

  3. Підготувати інсценізацію «Розмова Чорного лицаря і Локслі».



Урок 2

Тема. Широка панорама життя середньовічної Англії

Мета: поглиблювати вміння аналізу художнього тексту;

продовжувати розвивати навички виразного читання,

зв’язного мовлення, переказу тексту, усного словесного

малювання, вміння давати відповіді на поставленні

запитання;

виховувати інтерес до історичної літератури.

Обладнання: тексти роману «Айвенго», виставка малюнків учнів до

твору, картки.

ФОПД: групова, індивідуальна.

Методичні стратегії: метод «Джигсоу», «Мозкова атака», «Дискусійна нитка

Альвермана», «Театралізація», «Літературна гра»,

«Сенкан».

ХІД УРОКУ

Я повинен передавати все те,що мені розповідають, а вірити всьому не повинен.

Геродот

І.Евокація

Бесіда

  • Які ознаки історичного роману привертають увагу читача?

У романі зображені реальні історичні особи та вигадані персонажі, що представляють різні соціальні класи англійського суспільства. Пропоную у вигляді схеми зобразити героїв роману, починаючи з короля.

Річард


Герої роману «Айвенго»
Вамба Принц Джон

Гурт Бріан де Буагільбер

Ребекка Фрон де Беф

Ісаак Айвенго

Ровена Локслі

Седрік Сакс

  • Які запитання виникли у вас під час читання роману?

  • Що залишилося незрозумілим?

  • Що здивувало?

ІІ. Осмислення

1.Робота в групах (метод «Джигсоу») з картками.

1 група.

Про кого з героїв йдеться в даному уривку?

Що вам відомо про нього?

  • …Усі ми дурні, якщо погоджуємося служити норманам і терпіти їхні насмішки, ніби ми не сповна розуму. Вони думають, що я старий, але я їм ще покажу, хоч старий та бездітний!

2 група.

Що вам відомо про Ісаака із Йорка ?

Як його доля переплелася із долею Айвенго?

3 група.

Хто такі Гурт і Вамба?

Яке ваше враження від цих персонажів?

4 група.

Яким були стосунки між Седріком Саксом, його сином Айвенго та леді Ровеною?

5 група.

Назвіть лицарів, ім’я яких згадуються у творі.

Що ви можете сказати про них?

Чим подобаються вони вам?

2. «Припущення на основі запропонованих слів»

Словникова робота

Герой, лицар, змагання, турнір, прикраси, герольди, вісник, барди, співаки, забрало.

3. Бесіда

- Які асоціації викликають у вас записані слова? (Лицарський турнір)

- Хто мав право відвідувати лицарські турніри? ( Всі )

Оскільки на турнірах збиралися представники всіх соціальних верств населення, то давайте прокоментуємо «Лицарський турнір коло Ажбі»

4. «Мозкова атака».

- Чому люди у такий складний час поспішають на турніри?

- Опишіть місце турніру.

- Якими були правила і програма турніру?

- Назвіть учасників турніру.

- Хто з учасників турніру вам сподобався?

5. Уявити епоху Середньовіччя нам допомагає не тільки лицарський турнір, а й житло героїв та їхній одяг. Представлення – захист малюнків учнів.

- «Житло Середньовічного феодала»( зіставлення малюнків з текстом роману).

- «Мода Англії ХІІ століття»:

- Одяг саксів та нормані

- Одяг лицарів

- Жіночий одяг

- Одяг представників Єврейської нації.

6. «Дискусійна сітка Алвермана».

Як уже зазначалося на попередньому уроці, у зображенні Робіна Гуда В. Скотт дотримується фольклорної традиції.

  • Подумайте, чим пояснити таку велику славу Робіна Гуда?

  • Як на вашу думку, у чому при зображенні цього персонажа полягає данина традиції та новаторство письменника(як значні бурхливі події супроводжуються появою здібних та талановитих особистостей, котрі здатні повести за собою народ)?

7.» Театралізація» (інсценізація уривка «Розмова чорного рицаря та Локслі»)

Чорний лицар. У тебе англійська душа, Локслі,- й інтуїція тобі підказала, що ти повинен мені підкоритися. Я – Річард Англійський!

Робін Гуд. Не називайте мене Локслі, господарю, моє ім’я стало таким відомим, що, можливо, досягло і вашого слуху. Я – Робін Гуд із Шервудського лісу.

Чорний лицар. Король розбійників і ватаг добрих молодців? Ну хто не знає твого імені? Його чули навіть у Палестині! Але будь упевнений, мій славний розбійнику, що жоден твій вчинок під час моєї відсутності не буде вважатися злочином.

  • З яким ще образом пов’язана ідея утвердження особистості в історії? ( з образом Річарда І)

8. Літературна гра – дослідження «Речі героїв» .(робота в групах)

Звичайно, розкрити характер героїв, уявити їхнє життя та соціальний стан допомагають речі, які їм належать.

Завдання :відгадати речі, дати тлумачення їх символіки.

  1. Що було зображено та написано на щиті у незнайомого лицаря, який брав участь у турнірі?

(Молодий дуб з вирваним корінням та надпис «Desolichado» («Позбавлений спадку»). Ці знаки є символом лицарської доблесті й шляхетності Айвенго, та разом з тим і його відторгнення від батьківського дому).

  1. Кому з героїв належав білий плащ?

(Бріану де Буальберу. Білосніжний плащ мав символізувати ангельську чистоту помислів в лицаря ордену храмовників. Та насправді прикривав інші численні криваві злочини,жорстокість, насильство у грабіжницьких війнах, безсердечність, віроломство і зрадництво у ставленні до соратників).

  1. Яку річ кинув Бріан де Буагільбер як заставу у домі Седріка під час суперечки з пілігримом?

(Золотий ланцюг. Він є символом багатства, яке так багато значило для лицарів ордену Храму).

  1. Який заклад виставив пілігрим?

(Уламок дерев’яного хреста, що є символом духовних цінностей).

  1. З якого металу були виготовлені ошийники у Гурта та Вамби?

(У Гурта з міді, символ рабства. У Вамби зі срібла, це також символ закріпачення. Але Вамба, як блазень, був у кращому становищі, ніж Гурт).

  1. Який приз чекав на найкращого лучника в Ельбі?

(Ріг у срібляній оправі і шовкова перев’язка з вишивкою та медальйоном Святого Губерта, покровителя полювання. Річ є символом вільного товариства, єдності правителя зі своїм народом).

  1. Яка річ Ребекки стала символом виклику на дуель?

(Біла рукавичка – символ внутрішньої гідності, честі, незалежності героїні).

  1. Що подарував Локслі Чорному Лицареві?

(Мисливський ріг, щоб той міг у будь – який момент покликати його на допомогу).

  1. Що подарувала Ребекка леді Ровені?

(Скриньку з коштовностями на знак глибокої вдячності. Це був знак відмови Ребекки від світського життя).

Презентація роботи кожної групи.

ВИСНОВОК. Звичайно, романи на історичну тему з'являлися і раніше. Але Скотт вперше застосував історичний підхід до зображення людини й суспільства. У творах «шотландського чародія» уміло поєднується правда з художнім вимислом. Він показує час у динаміці, те, як суспільні події неминуче впливають на характер людини.
  1   2   3

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Чорна рада. Художнє осмислення історичного минулого. Реалістичне...
Ти правдивість відтворення історичною колориту епохи та станової психології окремих суспільних верств; через виразне читання І характеристику...

Література 11 клас Тема
Тема: Юрій Яновський. Роман «Вершники» як соцреалістичний твір. Своєрідність композиції І жанру. Проблематика, романтичне змалювання...

Урок тема. Андрій Чайковський «За сестрою». Геройство І лицарська відвага. Підсумковий урок
Е минуле українського народу; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати...

Література», «Етика». Мета
Тема: «Особливості сучасного українського морального фентезі на прикладі роману «Брамник» Марини та Сергія Дяченків»

Тема : Ліна Костенко. Життєвий І творчий шлях поетеси. «Пастораль...
Тема: Ліна Костенко. Життєвий І творчий шлях поетеси. «Пастораль ХХ сторіччя», оригінальність жанру. «Українське альфреско». Українські...

Тема. П. Куліш. Роман «Чорна рада». Образи та ідеї твору
Обладнання: портрет письменника, різні видання роману, ілюстрації до нього, портрети історичних осіб, змальованих у творі

Урок з предмету «новітня історія україни» Тема: «Дванадцять балів»
Мета: повторити,закріпити І узагальнити вивчений матеріал; розвивати пам’ять, вміння аналізувати, логічно мислити; виховувати в учнів...

Урок №1 Тема: Правила техніки безпеки під час роботи в комп’ютерному класі. Урок №2 Тема
Урок №11 Тема: Практична робота № «Початок І закінчення роботи на комп’ютері. Робота на клавіатурному тренажері»

Оноре де Бальзак видатний французький письменник, зачинатель соціального...
Тема : Оноре де Бальзак – видатний французький письменник, зачинатель соціального реалістичного роману. Бальзак І україна

Урок Фінікійські міста-держави. Ізраїльсько-Іудейське царство Мета
Близького Сходу, сформувати уявлення про найважливіші етапи історичного розвитку Фінікії та Ізраїльсько-Іудейського царства, дати...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




i.ocvita.com.ua
Головна сторінка