Пошук по сайту

Історія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Урок з історії України 11 клас Тема: Рух Опору в Україні

Урок з історії України 11 клас Тема: Рух Опору в Україні





Урок з історії України

11 клас

Тема: Рух Опору в Україні

Мета: дати характеристику Руху Опору та його течії. Розкрити внесок руху Опору в перемогу над фашизмом. Закріпити навички аналізу та співставлення історичного матеріалу, вміння критично опрацьовувати та аналізувати матеріал. Виховувати учнів в дусі патріотизму, національної гідності та свідомості.

Тип уроку: комбінований з використанням групової роботи ( «діаграми Венна», « дискусійна сітка», «метод гамбургера».

Обладнання: підручник, хрестоматія, стінні карта «Окупаційний режим в Україні 1941-1944рр. рух Опору», документальний фільм «Хроніка української повстанської армії 1942-1945 рр.», уривок з художнього фільму «Від Путівля до Карпат» (партизанські зєднання С. Коапака), атлас.

Основні поняття і терміни: колабораціонізм, партизанський рух, Рух Опору, УПА, підпілля, похідні групи, «Новий порядок», Голокост, партизанський рух, рейди, « рейкова війна».

Основні дати:

Червень 1941р. – початок розгортання партизанського руху.

Травень 1942р. – створення Український штаб партизанського руху.

14 жовтня 1942 р. – створення УПА.

Хід уроку

І. Перевірка знань.

Фронтальне опитування:

  1. Що таке «новий порядок»?

  2. На які територіально-адміністративні одиниці була розчленована Україна?

  3. У плані «Ост» зазначалося: «Україна – найродючіша область Європи, її завдання - постачати продукти харчування та сировину новій Європі». Яким чином окупанти здійснювали ці плани?

  4. Яку політику в сфері освіти здійснювали окупанти?

  5. Охарактеризуйте відмінності окупаційної політики у різних регіонах України.

http://ukrmap.su/program2010/uh11/uh11_4_files/image001.jpg

Завдання на картках.

1.

  1. Охарактеризуйте політику окупантів економічного пограбування України.

  2. Коли було завершено окупацію України гітлерівськими військами?

2.

  1. Охарактеризуйте систему масового терору та ідеологічні проробки населення.

  2. Що є символом Голокосту в Україні?

ІІ Вивчення нового матеріалу.

План.

  1. Розгортання руху Опору в Україні.

  2. Характеристика течій руху Опору в Україні.

  3. Колабораціонізм.



  1. Бесіда з учнями.

Причини розгортання руху Опору.

  1. Окупація батьківщини загарбниками;

  2. Жорстокість окупаційного режиму;

  3. Цілеспрямована діяльність радянського керівництва по організації руху Опору на окупованих територіях.

http://flot.com/publications/books/shelf/germanyvsussr/images/84.jpg

Форми опору.

  1. Пасивні:

а) різноманітна допомога партизанам.

б) відмова співробітничати з окупаційними властями;

в) саботаж заходів окупаційних властей, випуск бракованої продукції;

- зрив постачання продовольства для окупаційної армії.

- ухиляння від робіт, тощо.

http://img11.nnm.me/9/4/b/f/4/fe5a73c1a50bdc0953e21fd4971.jpg

  1. Активні:

а) партизанський рух;

б) діяльність підпілля:

- диверсійна діяльність;

- пропагандистська діяльність.

За Методом «гамбургера» учні визначають передумови та етапи окупаційного періоду та наростання Руху Опору

c:\users\hp\documents\gamburger-s-limonom-i-majoranom_4630.jpg

Вступ План «Ост». Україна

сировинний придаток Німеччини. «Новий порядок» в Україні».
Основна

частина Реалізація плану «Ост» в Україні. Наростання Руху Опору окупантам. «Рейкова війна», боротьба сил ОУН. УПА. Методи боротьби.
Висновок Наростання боротьби з окупаційним режимом. Закінчення періоду окупації. наслідки

Джерела формування партизанських загонів:

  1. Залишення в тилу ворога спеціально сформованих загонів.

  2. Окремі солдати і підрозділи, що опинилися в оточенні і не мали змоги прорватися для з’єднання з фронтовими частинами.

  3. Окремі громадяни, які не були призвані до армії, але були здатні носити зброю і за своїми переконаннями і бажанням готові були вести партизанську боротьбу.

Перегляд уривків документального фільму «Хроніка української повстанської армії (1942-1954рр)» та художнього фільму «Від Путивля до Карпат»

Учням доцільно скласти в зошитах наступну схему.

Течії

Радянський

Український націоналістичний

Польський

Мета







а) визволення від гітлерівських загарбників.

б) відновлення Радянської влади

Відновлення української держави

Відновлення польської держави, повернення західноукраїнських земель до складу Польщі.

Організаційне оформлення

1941-1942 рр.: партизанські загони, з’єднання; радянське підпілля.

1942 р.: похідні групи, УПА та інші загони, підпілля ОУН.

1941-1942 рр.: Армія Крайова, армія Людова

Чисельність

200-600 тис.

50-200итис.

10-20 тис.

Основні райони дій

Українське Полісся, Чернігівщина, Сумщина

Волинь, Галичина, Українське Полісся

Волинь, Полісся



  1. Робота з підручником

Скласти тези

1 варіант: «Розгортання, періодизація, організаційне оформлення радянського партизанського і підпільного рухів».

2 варіант: «Розгортання, періодизація, організаційне оформлення націоналістичного оформлення партизанського і підпільного рухів».

  1. Розповідь вчителя

На території України крім окупаційних воєнної і цивільної адміністрацій створювалась допоміжна адміністрація із представників місцевого населення, які виявили бажання співробітничати з окупантами (бургомістри у містах, голови у районах, старости в селах, допоміжна поліція). На співробітництво з окупантами пішло до 10% населення.

Що спонукало людей йти на службу до окупантів:

  • Страх за своє життя і життя близьких;

  • Кар’єризм, прагнення пристосуватися до нових умов життя;

  • Вплив нацистської пропаганди, зокрема, використання факту негативного відношення сталінського керівництва до радянських військовополонених і цивільного населення, що залишилося на окупованій території;

  • Прагнення за допомогою Німеччини боротися за незалежність України; бажання помститися Радянській владі за всі кривди, що їм вона завдала (репресії, розкуркулення тощо);

  • Ідеологічне неприйняття радянської влади, комуністичної ідеології. Антисемітизм.

Серед найзначніших збройних формувань українців у складі німецької армії та каральних органів можна назвати:

  • Легіон українських націоналістів у складі двох батальйонів «Роланд» (командир – Є. Побігущий, 350 стрільців) і «Нахтігаль» (командир – Р. Шухевич, 330 стрільців). Після розформування вказаних батальйонів з них було створено «201-й батальйон охоронної поліції», який діяв до грудня 1942 р. в Білорусії, ведучи боротьбу з партизанами. Після розформування батальйону його командний склад було ув’язнено у Львові. Кільком командирам і, зокрема, Р. Шухевичу вдалося втекти з ув’язнення.

http://ukrmap.su/program2009/uh11/11_5/8.jpg Роман Шухевич

  • «Буковинський курінь» (командир – П. Войновський, подвійний агент абверу («Гартман») і гестапо («Максим»), 800 чол.), сформований в липні 1941 року в Чернівцях, брав участь у масових розстрілах у Бабиному Яру восени 1941 року.

  • Дивізія Ваффен СС «Галичина», створена з українських добровольців 28 квітня 1943 року в кількості 18 тис. вояків. Емблема дивізії – галицький лев. 22.10. 1943 року реорганізована і перейменована на 14-у Галицьку добровольчу дивізію СС. Під такою назвою в розташуванні німецької 4-ї танкової армії прийняла бій під бродами у липні 1944 р., де була вщент розгромлена Червоної армією (втрати склали 7 тис. чол..) після поповнення використовувалась на охоронній службі у Словаччині. 12.11.1944 р. отримала назву – 14-а Військова гренадерська дивізія СС (Українська №1). 14.04.1945 р., перебуваючи в Австрії, була формально включена до складу української національної армії. На початку травня 1945 року вояки «Галичини» здалися в полон британським і американським властям.

http://ukrpohliad.org/wp-content/uploads/2012/07/povstantsi-bukovy-ny-_08-1947-rik.jpg

  • Поліцейські батальйони на території України

У складі німецької армії на 1944 р. воювало 220 тис. українців.

Питання до дискусії:

  1. Чи можна вважати людей, що йшли на співробітництво з гітлерівською Німеччиною під гаслом боротьби за незалежну Україну.

а) патріотами ?

б) колабораціоністами?

2) Чи можна називати зрадниками:

а) бійців дивізії СС «Галичина»?

б) її командирів?

а). Використання «дискусійної сітки» за таблицею:

Так

Чи потрібно було будь-якою ціною здобувати Перемогу? Чи виправдані ці втрати?

НІ







б). Порівняйте діяльність радянського партизанського руху та руху ОУН-УПА за допомогою «Діаграми Венна»

Партизанський рух Рух ОУН-УПА

Відмінне Спільне Відмінне

ІІІ Закріплення

Питання на закріплення:

  1. Які течії Опору існували в Україні? В роки війни?

  2. Коли було створено УПА?

  3. Коли було створено Український штаб партизанського руху, хто його очолив?

  4. Назвіть найвідоміших командирів радянських партизанських з’єднань, що діяли в Україні.

  5. Колабораціоналісти – це…

ІV Підсумки

Рух Опору в Україні в роки Другої світової війни увібрав боротьбу як проти гітлерівської окупації та їх союзників, так і за відновлення української держави. Радянський і націоналістичний партизанський та підпільний рухи наближали час перемоги. Однак, вони залишалися на різних політичних позиціях, тому радянські війська і партизани й УПА перебували у стані відкритої війни , що послаблювало рух Опору.

V Домашнє завдання

Тестові завдання для тематичного оцінювання по темі «Рух Опору в Україні»

Варіант 1

1 рівень

  1. Позначте подію, яка свідчить про розгортання Руху Опору в Україні та стосується діяльності ОУН-УПА.

а) «рейкова війна»

б) утворення підпільної організації «Партизанська іскра»

в) Карпатський рейд

г) Ухвалення «Акту відновлення Української держави».

2. Позначте рису, яка характеризує «новий порядок» в Україні.

а) Застосування репресій проти мирного населення

б) поділ території України на дистрикти

в) будівництво нових підприємств

г) поширення самоврядування.

3. Якому з наведених нижче термінів відповідає визначення?

Співпраця населення завойованих держав з окупаційним режимом:

а) антисемітизм;

б) колабораціонізм;

в) апатридизм;

г) синтоїзм.

ІІ рівень

  1. Згрупуйте прізвища:

а) учасники радянського підпілля та партизанського руху;

б) члени ОУН-УПА.

С. Ковпак, Я. Стецько, О. Сабуров, С. Бандера, М. Кузнєцов, О. Теліга, О. Кандиба, М. Лебедь.

5. Доповніть речення, вибравши правильний варіант у дужках.

Звільнення України від німецьких окупантів було розпочато Червоною Армією… (в грудні 1941, в грудні 1942, в грудні 1943) року, а завершено… (в жовтні 1944, в жовтні 1945) року.

ІІІ рівень

  1. Чому, на вашу думку, полягали геополітичні інтереси СРСР та Німеччини щодо України?

ІV рівень

  1. Дайте оцінку політичної програми та діяльності ОУН-УПА у роки Другої світової війни.

Варіант 2.

Історичний диктант до теми «Рух Опору в Україні»:

  1. Назвіть трьох найвідоміших командирів радянського руху в Україні.

  2. Чи успішною була діяльність у 1941 році партизанських загонів?

  3. У формуванні УПА вирішальну роль відіграла ОУН(Б), чи ОУН(М)?

  4. «Поліську Січ» очолював …

  5. Похідні групи формували: а) загони УПА; б) ОУН; в) радянські партизани.

  6. Назвіть течії руху Опору в Україні, що утворилися після її окупації.

  7. Коли був прийнятий Акт відновлення української державності?

  8. Назвати основний регіон діяльності УПА.

  9. Хто був командуючий УПА?

  10. Український штаб партизанського руху було створено у … р. Його очолив…

  11. Основне завдання «рейкової війни».

  12. Дата створення УПА. Які визначні події ще відбулися в цей день?

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Узагальнюючий урок з теми: “Суспільно-політичний рух в Україні у 2й половині 19ст.”
Й рух – це хвиля національного відродження в Україні, який породив рух за відродження української мови, історії, культури, створення...

Урок з історії України 8 клас (урок з використанням здоров’язберігаючих технологій)
Обладнання: портрет Богдана Хмельницького, атлас з історії України 8 клас, карта «Національно-визвольна війна українського народу»,...

Тема суспільно-політичний рух в україні в другій половині XIX ст. Урок 38
Наддніпрянській Україні; на основі аналізу різних джерел інформації визначати й характеризувати основні причини, прояви, форми та...

Антифашистський рух Опору став складовою частиною загальної боротьби...
Мета даного посібника вшанувати пам'ять полеглих у боротьбі з нацизмом. Толерантність – це єдиний шлях, з допомогою якого сучасне...

Методична розробка уроку з предмету: «Історія України» тема: «Дисидентський...
«Дисидентський рух на Україні в період загострення кризи радянської системи (II половина 60-их – початок 80-их років)»

Уроках історії тема Етносоціальні процеси та рівень життя населення
Навчальне обладнання: Конституція України, Декларація прав національностей України, закон України «Про національні меншини в Україні,...

Тема: Чисельність населення України. Природний рух населення Мета
Очікувані результати: учень називає кількість населення в Україні; визначає суттєві ознаки понять «природний рух населення», «природний...

Урок історії України, 7 клас Тема
Автор Піскунова Олена Віталіївна,учитель Новомиколаївської зош І – ІІІ ст. Слов’янського району Донецької обл

Урок української літератури 11 клас Учитель І категорії Чистенського...
Тема. Українська література за межами України. Література в Західній Україні (до 1939 року). (Огляд)

Урок фізики в 10 класі Тема
Тема: Реактивний рух. Будова ракети. Внесок українських учених у розвиток космонавтики. Успіхи в освоєнні космічного простору



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




i.ocvita.com.ua
Головна сторінка